Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

kettill skrev (9 timer siden):

Jeg prøvde også ganske nylig å bøte et bitte lite hull med medfølgende lapp, men det var ikke like suksessfullt. Syns den virket litt lite fleksibel, så jeg satte den på med litt luft i slangen. Hadde du luft i slangen før lapping?

Nei, hadde ikke luft i slangen. Men når jeg tenker etter så var det denne typen lapper jeg brukte.

image.png.5d1aebf40c54802ff34d57c1d97e0629.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 29.5.2024 den 10.11):

Kjenner gryende skepsis mot å montere innkjøpte pirellis på konas racer 😬 Virker som man burde holde seg til det som funker, men så kostet Aerothan det dobbelte nå.

Kunne fort blitt uglesett hobbymekaniker her, men Pirelli Smartube (forrige generasjon, ikke evo) overlevde min testtur og Tyrifjorden rundt 😅 på clincher variant av GP5000. Var forsiktig med ilegging som jeg forøvrig også er med butyl, men fikk ikke følelsen av at de var så sykt skjøre. Anektotiske erfaringer blir det jo med individer på forum, men traff ihvertfall et hull i veibanen uten problemer.

Kona så også 10 år yngre ut med en gang jeg la i de slangene 😂

Den nye versjonen (evo) er 5% raskere ifølge Pirelli, men jeg ville nok holdt meg til Aerothan når prisen er lik. Mest fordi jeg har lenger fartstid på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet et par år på Pirelli Smarttube uten disse umiddelbare (eller noen annen form for) punkteringene folk ser ut til å klare å få. Antar at det kan gjøres feil i monteringen av siste del av dekket, siden slangene er litt mindre håndterlige enn butyl/latex, mao. enklere å få i klem. Jeg pleier å gi de bittelitt luft ved montering, og bruker trikset med å montere dekket sist på den delen av felgen hvor ventilen er, slik at jeg kan dytte ventilen opp i dekkstammen og med det gjøre "vanskelige" dekk enkle å montere. Anbefaler samme triks på tubeless også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan meddele forsamlingen at jeg også har konvertert, og kjører nå TPU på alt under 32mm. Etter litt prøv-og-feil har jeg erfart at Thinkrider lekker ved ventilen (4 av 4 slanger), mens Ridenow så langt har vært feilfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil og mene hva man vil om Tpu slanger, men seriøst så er RideNow slangene på 36 gram meget bra alternativ til det aller meste. Pris på Aliexpress er meget bra- kjøp fire for prisen av en Tpu fra Tubolite eller tilsvarende.

Meget bra punkteringssikkerhet- kona og jeg har passert 15 000 km i år på samme Ridenow uten punktering.

Lite plasskrevende i sadelveska -jeg har med to/tre stk som tar samme plass som en vanlig slange.

Jeg hevder fremdeles at de sammen med Continental 5000 er av det aller beste når det gjelder å trille fort (ingen tvil om at det er trening som er det viktigste når det gjelder prestasjoner, men mine resultater i år har vært over all forventning (4 klasseseire av 4 mulige) med start i to master ritt (Ceres og Follo) og to tur ritt (Randsfjorden og Race to Hell). Ikke all verdens deltagelse i master rittene (men bla fjorårets Norgesmester), mens på tur rittene var det meget god deltagelse og sterke ryttere i puljene. Tpu har bidratt litt tenker jeg.

Har følt meg ganske trygg underveis på at jeg triller godt og har ikke vært redd for å gi noen små luker der det har gått fort nedover og derav lite sikt framover på veien. Kan ikke se for meg at det totalt sett finnes enklere og bedre alterativ for oss som tilhører gruppen vanlig syklister.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaiost Har du hatt problemer med ventiler som ikke holder tett?
I begge slangene mine nå så siger det ut luft sagte men sikkert. Er ikke verre enn å pumpe hver gang, men en langtur på 6 timer hadde nok ikke klart å holde trykket på 6 bar.
Edit, er ikke sikker på om det er ventiler, kanskje det er et bitte lite hull.

Men, ja de er jo så billige at det bare er å bestile nye. 

8 stykk = 561 kr inkl. frakt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problemer med sigende luft, ikke mer enn det jeg anser som normalt. Mister omtrent en halv bar i døgnet. Nå sjekker jeg trykket før hver tur og pumper opp til fe 6.5 jeg bruker og 6 til kona. På tempohjulene våre som har pariserdekk siver det mer. Der er det slik at billige dekk holder på lufta, mens dyre slipper ut en del. 
Men har ikke opplevd at tpu fra RideNow ikke holder hele dagen (på Mallorca 312 var jeg ute i 13 timer fra jeg pumpet opp og til jeg var hjemme igjen). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg forstår enda ikke helt hva som er enklere med å bruke slanger enn ikke.  Det med rullemotstand er jo så marginalt uansett at det argumentet faller bort for min del, jeg vil bare ha et oppsett som er trygt på lang sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (6 minutter siden):

 Jeg forstår enda ikke helt hva som er enklere med å bruke slanger enn ikke.  Det med rullemotstand er jo så marginalt uansett at det argumentet faller bort for min del, jeg vil bare ha et oppsett som er trygt på lang sikt. 

Jeg tenker at mine resultater i år er det praktiske beviset på det, så kan du mene hva du vil om rullemotstand. Påstår fremdeles at det ikke er noe som triller bedre enn Tpu og gp 5000. At det er trygt i tillegg er helt suverent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (4 minutter siden):

 Jeg forstår enda ikke helt hva som er enklere med å bruke slanger enn ikke.  Det med rullemotstand er jo så marginalt uansett at det argumentet faller bort for min del, jeg vil bare ha et oppsett som er trygt på lang sikt. 

Det er subjektivt dette da, men jeg syns også TPU og latex ruller bedre enn butylslanger. Testet på samme dekk (Conti GP5000).
Om det er 5 watt å spare da tar jeg dette any day, 5 watt ekstra på en 10 km tempo blir det sekunder av.
Disclaimer, aner ikke om det sparer deg 5 watt og i så fall under hvilke forhold? Har vi noen vitenskapelig evidens for at disse TPU slanger er raskere? Og under hvilke forhold (fart og dekk har nok noe å si også)?

 

For meg er det et pluss at totalvekt på sykkel går ned ca. 150 gram med TPU versus butyl. Det er en hjelpende faktor det også. Marginalt ja, men til slutt når du legger sammen alle disse marginale faktorer da blir det plutselig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (7 minutter siden):

Det er subjektivt dette da, men jeg syns også TPU og latex ruller bedre enn butylslanger. Testet på samme dekk (Conti GP5000).
Om det er 5 watt å spare da tar jeg dette any day, 5 watt ekstra på en 10 km tempo blir det sekunder av.
Disclaimer, aner ikke om det sparer deg 5 watt og i så fall under hvilke forhold? Har vi noen vitenskapelig evidens for at disse TPU slanger er raskere? Og under hvilke forhold (fart og dekk har nok noe å si også)?

 

For meg er det et pluss at totalvekt på sykkel går ned ca. 150 gram med TPU versus butyl. Det er en hjelpende faktor det også. Marginalt ja, men til slutt når du legger sammen alle disse marginale faktorer da blir det plutselig mye.

Jo, er en først på slange forstår jeg jo at det kan være et alternativ 👍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at mine resultater i år er det praktiske beviset på det, så kan du mene hva du vil om rullemotstand. Påstår fremdeles at det ikke er noe som triller bedre enn Tpu og gp 5000. At det er trygt i tillegg er helt suverent.

Eh, nå er det vel ytterst få, om ingen som bryr seg noe om resultatene dine😎 og jo mere du blander de inn i diskusjonen, jo mindre troverdig får du😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge nettet er det tale om 10 watt besparelse og 250 gram vektreduksjon. 
 

Det er en no brainer ifht. butyl slanger. 
 

Dette kan i teorien godt føre deg til bedre resultater på sykkelen. Gitt at de andre i feltet ruller på butyl da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke det er mange / om noen i Norge som har mer erfaring med Tpu enn meg de siste to årene. Med to sykler satt opp slik har vi pluss/minus 40 000 km med Tpu. Det gir et ganske bra erfaringsgrunnlag når det gjelder slangenes egenskaper. 
At de er helt suverent på trening og gir lettere sykkel med minst 150g er også et pluss. Det er ikke alt som kan tallfestes, og en del går på følelse. Min følelse er at Tpu gir meg trygghet om at jeg har utstyr som er minst på høyde med det de antatt beste i feltet har- at mine resultater viser at jeg matcher dem, minst bekrefter for meg at Tpu holder mål og vel så det.

Kan jo være interressant å høre hvor mye dere som mener noe annet har syklet på Tpu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (2 timer siden):

Ifølge nettet er det tale om 10 watt besparelse og 250 gram vektreduksjon.

Kanskje det er på tide å ikke ukritisk bare dele det første og beste man leser.

Iht. https://www.bicyclerollingresistance.com/ skiller det ca 0,5W mellom RideNow TPU og Conti Race light, gitt at de fleste sykler på to hjul snakker man altså om 1W totalt.

Vanlig Conti Race light butyl eller Vittoria latex veier ca 80g/stk, gitt samme antakelse som over gir det en slangevekt på ca 160g totalt, da lurer jeg veldig på hvordan det er mulig å spare 250g eller 150g for den saks skyld.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (7 timer siden):

Jeg forstår enda ikke helt hva som er enklere med å bruke slanger enn ikke.

At man ved slangeløst må gjøre en viss research på hva som er kompatibelt/innafor osv og at guffe må etterfylles annenhver(?) måned gjør det jo mer styrete en vanlig dekk og slange.

For ren landeveisbruk på asfalt så blir det jo ikke enklere enn dekk og slange. Monterte mine latexslanger våren 2021, de ble byttet ut da sykkelen ble solgt høsten 2023. Dette er jo selvfølgelig kun et datapunkt, men det er vel ganske bred enighet som at punkteringer er ganske sjeldne for nevnte bruk.

Må jo bytte dekk avhengig av antall km, men bortsett fra det er det akkurat 0 minutter jobb på 3 sesonger. Pumper før hver tur, men det gjør jeg uavhenig av oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor dette med at man må bytte/etterfylle guffe så ofte kommer fra. 
 

Du trenger ikke det. 
 

Jeg har kjørt slangeløst på landeveien siden 2017. Jeg har brukt Orange Seal hele veien. Guffen er like flytende og fin når jeg bytter dekk etter x antall tusen kilometer som da jeg puttet den inn. 

  • Like 1
  • Thanks 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvor dette med at man må bytte/etterfylle guffe så ofte kommer fra. 

Det kommer vel først og fremst fra produsent.

Min go-to guffe har alltid vært Stans, da den gjerne holder seg flytende lenge. Men på terreng så skifter jeg gjerne dekk så ofte at ting uansett ikke får tørket ut. Mulig det har noe med hvor ofte man bruker syklene, men jeg har flere sykler og det er stadig noen som blir hengende i ro i perioder, og da har det en tendens til å tørke ut. Min erfaring er at Orange Seal tørker ut ganske fort, og at det er prisen å betale for den gode tetningsevnen den har. Dette er erfart på terrengsykler dog.

Nå er vel klima i Norge uttørkningsgunstig, men at guffe tørker ut over tid er vel ikke en myte? Det skjer i alle fall på terrengdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsykkelen her ble satt på rulla i november 2023. Og bakhjulet ble satt i et hjørne i kjellerstuen og ikke rørt før februar. Fremhjulet sto på sykkelen og fikk både bevegelse og luft. 
Siste uka i februar i år tok jeg dekkene av dette hjulsettet for å montere nye og sette opp på nytt før tur til Spania. Ingen antydning til at guffa hadde blitt dårlig. Og dette er bare siste erfaring som føyer seg inn slik jeg alltid har hatt med slangeløst og guffe.  
Jeg vet ikke hvordan andre produsenters guffe oppfører seg, men Orange Seals, hvertfall Endurance-utgaven som jeg har erfaring med, leverer svært godt i mine øyne på levetid.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange Seal opererer jo med average sealant life, som er 30-45 dager for regular (som er den jeg har brukt), mens den er 60-120 dager for endurance.

Har tilfeldigvis en uåpnet Orange Seal Endurance i kjelleren, mulig den var gammel når den ble kjøpt, men der har iaf alle "tetningspartiklene" samlet seg som en klump i bunn. (flaska lå på skrå).

Og bare for å ha det klart, jeg betviler ikke hva du sier, jeg bare sier at jeg har litt andre erfaringer.

IMG_0584.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...