Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Kaiost skrev (46 minutter siden):

(...)
Har ødelagt en tre, fire stykker under montering før jeg lærte meg å gjøre det skikkelig- å dytte slangen i litt oppblåst tilstand langt nok inn før du bruker dekkspakene.

(...)

Det skjer ikke ved slangeløst vet du!
Der er det ikke noe hokus-pokus for ikke å klype hull i godsakene. 

LarsB

  • Thanks 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (49 minutter siden):

Det skjer ikke ved slangeløst vet du!
Der er det ikke noe hokus-pokus for ikke å klype hull i godsakene. 

LarsB

Nei det har du rett i. Jamfør tråd om slangeløst som ikke tetter, for om du går over til slangeløst går den første monteringa som mykt smør på brødskiva. For alle- Alltid.

For ikke å snakke om blanding av guffe som jeg har forstått er fy fy, og du må ha blanding som tåler høyt dekktrykk.

Med Tpu kan du kjøre med det på et hjul, ha hva slags dekk du vil, ha noe helt annet på det andre hjulet, til og med tubeless. Seriøst så vurderer jeg å sette opp et framhjul tubeless ( har et Gp5000 TL ready liggende i 28- på grensen lite muligens, men har hooked felger) bare for å sammenligne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sct skrev (2 timer siden):

Lapper dere ridenow med medfølgende klistremerker hvis dere finner lekkasjen eller bare setter i ny slange uansett? 

Anekdotisk fra min side. Jeg lappet et bittelite hull i RideNow TPU (tror det var 36g) med medfølgende blank klisterlapp. Vasket med den medfølgende alkoholwipen, og satte på lapp. Har kjørt på slangen i en sesong etterpå uten problemer.

Hullet oppstå etter at jeg kom hjem fra tur pga en bitteliten metallbit, så da var det greit å prøve å lappe. Hadde det skjedd på veien så hadde jeg nok bare hivd inn en ny og kastet den med hull.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Tradisjonell guffe for dekk bør ikke brukes i slanger, heller ikke TPU, blant annet på grunn av tetningspartiklene.

Latex-basert guffe skal heller ikke fungere med TPU.

Hva gjelder guffe for slanger, er det forskjellige anbefalinger fra de forskjellige slangeprodusentene. F.eks. blir OKO Puncture Free og en rekke reparasjonssprayer nevnt av Tubolito som kompatibel.

Jeg vet ikke MucOff sin slangeversjon fungerer med TPU - beklager at jeg lenket til den som eksempel. Men den skal være vannbasert, ikke latex-basert, i likhet med den TPU-spesifikke Tannus TPU Eclipse 🙂

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 6.9.2023 den 19.46):

Innertube sealant er bare å glemme med en gang. Det funket ikke på nittitallet og det fungerer ikke nå. Guffa/tetningsvæska trenger noe mer å feste seg i enn en tynn, elastisk slange. Slanger er det bedre å lappe med lappesakker, enn å fylle med tung væske som uansett ikke tetter. 
Tetningsvæske må brukes med slangeløse dekk, eller til nød i et tubulardekk - men selv der er det egentlig en tynn slange som skal tettes. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke konkrete væsker Sykkeløyvind refererer til - men Tubolito har som nevnt testet selv og anbefalt som nevnt over.

Muc-Off sin guffe er også forholdsvis ny på markedet. Anstendige tilbakemeldinger på test i butyl-slange hos Road.cc.

Der er vanskelig å diskutere så generelt som vi ofte gjør på forumet. Må nesten vite hvilke produkter vi snakker om.

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på den muligheten for dem som strever med punkteringer på slange. Som en midlertidig fiks før lapping eller bytte. Jeg bor ved Sørkedalsveien og her er det punkteringsbonanza og slanger overalt på våren 😀

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje verdt et forsøk..må bare finne egnet miniflasker å flytte det til. Har Muc-off sin og leste at det var litt gris/trøbbel med presta ventil. + at man ikke vil dra med seg noe så stort for å dekke noe som skjer sjeldent. Så noe alla miniflaske + pipettekork eller miniåpning ville nok vært ideelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (14 minutter siden):

Da er det kanskje verdt et forsøk..må bare finne egnet miniflasker å flytte det til. Har Muc-off sin og leste at det var litt gris/trøbbel med presta ventil. + at man ikke vil dra med seg noe så stort for å dekke noe som skjer sjeldent. Så noe alla miniflaske + pipettekork eller miniåpning ville nok vært ideelt. 

Det jeg ville gjort var å kjøpt en liten beholder med rett type hode ment for feks flyreiser, også trimma av en passe lengde av den gummi-slangen som følger med muc-off sin store guffeflaske. Den slangen er perfekt dim og fleksibel nok slik at du kan ha en kjegleformet tut (som det feks er på storflaska deres) og få nydelig kobling for overføring.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tubolito oppgir at deres TPU-slanger med Presta-ventil ikke har uttagbar ventilkjerne, så kompatibiliteten med OKO eller andre gjelder i praksis kun for deres slanger med Schrader-ventil... så denne strøtanken min synes stadig dårligere 😀

For sent å slette, dog.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, LarsB said:

Det skjer ikke ved slangeløst vet du!
Der er det ikke noe hokus-pokus for ikke å klype hull i godsakene. 

LarsB

har slangeløst, det er som nød nød backup på bikepacking! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig følelse å rulle fra typ alle på Dawn Patrol idag med TPU-slanger, skal sies at jeg har nye dekk og, men GP5000 er ikke noe uvanlig.

Har selvfølgelig ikke noe med at jeg veier mer enn snittet i feltet, men er mer luftmotstand og da 🙂 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (22 timer siden):

Anekdotisk fra min side. Jeg lappet et bittelite hull i RideNow TPU (tror det var 36g) med medfølgende blank klisterlapp. Vasket med den medfølgende alkoholwipen, og satte på lapp. Har kjørt på slangen i en sesong etterpå uten problemer.

Hullet oppstå etter at jeg kom hjem fra tur pga en bitteliten metallbit, så da var det greit å prøve å lappe. Hadde det skjedd på veien så hadde jeg nok bare hivd inn en ny og kastet den med hull.

Jeg prøvde også ganske nylig å bøte et bitte lite hull med medfølgende lapp, men det var ikke like suksessfullt. Syns den virket litt lite fleksibel, så jeg satte den på med litt luft i slangen. Hadde du luft i slangen før lapping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, msteiro said:

Deilig følelse å rulle fra typ alle på Dawn Patrol idag med TPU-slanger, skal sies at jeg har nye dekk og, men GP5000 er ikke noe uvanlig.

Har selvfølgelig ikke noe med at jeg veier mer enn snittet i feltet, men er mer luftmotstand og da 🙂 

Det er definitivt slangene. Jeg har TPU og gamle dekk, og må plassere meg foran slik at jeg slipper å dra på bremsene ned hele Svartskog-bakken.

Har noen kilo ekstra, men det burde vel strengt tatt bidra til mer rullemotstand også.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge skrev (47 minutter siden):

Det er definitivt slangene. Jeg har TPU og gamle dekk, og må plassere meg foran slik at jeg slipper å dra på bremsene ned hele Svartskog-bakken.

Var akkurat det jeg gjorde i dag, har sånne antikke felgbremser også, så må spare hjulene 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (1 time siden):

Var akkurat det jeg gjorde i dag, har sånne antikke felgbremser også, så må spare hjulene 😄 

Kan legge til at det sikkert var TPU slangene mine som gjorde at så mange i G1 satte gode tider ut til Svartskog  idag 🤪

Tester TPU etter å ha kjørt slangeløst på landeveien siden 2016 uten problemer.

Hilsen han som lå i første rekke sammen med legenden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bra fart idag ja, 4 min raskere runde enn forrige gang jeg var med. Lå foran på vei inn igjen i gult.

Var nok mange som var skremt av værmeldingen. Konklusjonen er vel at det er pga TPU-slanger det gikk så fort 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...