Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Bare å gå inn på resultatlista for gubber 50 pluss To i Elverumsdrakt stilte med RideNow TPU. Odd Erik sitt første forsøk med det i M50- klasseseier. Jeg har hatt TPU der tidligere med full pott. Ble det i dag også. TPU ruler noe så enormt. 
Nesten flaut å være 40 år og ikke bli kvitt de gamlingene med de TPU.

  • Like 3
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 90, Odd Erik 80 syns jeg han sa. Han er vel et par kg lettere enn mine ca 73.

Forøvrig Odd Erik sin første seier på landevei siden 2016 mener jeg å huske. Og så med TPU slanger da gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, vel jeg punkterte iallefall ikke, som var min største "bekymring". Rullet selvsagt bra, men har gode hjul (Cannondale Knøt 64) også da og står fortsatt på at dekk og slange vs TL ikke utgjør den store forskjellen. Men slanket faktisk sykkelen ca 200 gr med Rideknow og Pirelli zero (clincher) i forhold til guffe og Pirelli zero SL TLR, samme dimensjon. Det er jo en potensiell effekt. Syklet med 26 mm som måler 27 mm. Ikke veid meg på en stund men er sub70 så vidt antar jeg. Pumpet opp til ca 85 bak og 82 foran, ikke kontrollsjekket med psi-måler. Dette var tredje turen med de, 3 dager siden sist og må helt klart pumpe opp mellom hver gang. Skal sies noe av det jeg er mest "utrygg" på er holdbarheten i ventilenhylsa og spesielt ved pumping. På TL ventilen skrur jeg hardt og trykker pumpen godt i, samme med vanlige slanger. Her er jeg veldig forsiktig, forhåpentligvis for forsiktig. Men har hatt par dårlige erfaringer med tubolito rundt ventil og er nok det som også gjør meg skeptisk.

Hovedgrunnen til at jeg prøver meg  med TPU/clincher på dette hjulsettet er at det er vanskelig å få tett TL, dvs felgbåndmontering er ett helvete og jeg har måtte ha hjelp for å legge på, og det holdt ikke så lenge da heller (men hold hele TO i fjor og punktert når jeg vasket sykkelen etterpå pga gikk hull på felgbånd akkurat da-tror jeg for var hull). På de 2 andre hjulsettene (som jeg har på den andre LV sykkelen min) er det superlett å sette opp slangeløst (støpt ring, ikke felgbånd-digg) og jeg kommer til fortsette med TL. Først og fremst pga robustheten, gode erfaringer med punkteringer som heler seg (men også par hvor det blir for stort hull, og opplever da dekkene for tynne til å funke med larver i motsetning til mtb. Ikke minst fordi jeg også søker mot (ikke grove) grusveier med LVsykkel og liker å sykle med lavere luftrykk da. 

Og uavhengig av TL eller bruk av slange så er det digg å ha så lette/småe slanger i setevesken eller baklomma. 

Ellers overdriver Kai resultatet mitt he he, for selv om jeg hadde en veldig god avslutning så var det mange  rundt meg ved målgang og ikke vant jeg noe ritt selv om jeg fikk meg en morsom klasseseier. Ikke var jeg mye i front heller og mange som var sterkere en meg, og ikke var jeg sterk opp første bakken i forhold til mange andre (har aldri vært god i harde rittstarter, selv om de to siste årenes RR med delt p1 +-40 år har medført enklere for gamme menn å henge med her). 2016 ? det er lenge siden det, Sundrunden antar jeg ? var ikke mange som deltok der men de to eneste jeg startene hvor jeg var helt først i mål uavhengig klasse var faktisk Sundrunden og Trysilrittet turklasse start (2014 tror jeg). Så Trysil som er mitt andre hjem om vinteren har gitt meg ære på sommerstid også. Sa heldigvis ikke opp jobben disse årene. Vant forresten også Kvamsfjellet opp i 2018, med gips på den ene hånden. Dog var jeg ikke raskest, men var jaktstart basert på rittranking og kom først opp. Da fikk jeg også penger, så var nok på nippet å si opp jobben da (fikk 250 kr). Men etter dette har kun blitt sykt mye buffer og det kan man ikke leve på he he. 

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet et dekk på grusen i går og måtte putte inn litt duct-tape og en slange. Reserveslangen var Pirelli smart-tube, også kjent som TPU. Det fungerte fint, men da jeg kom hjem fra tur og tok ut slangen for å sette på nytt dekk, slangeløst, så TPU-slangen ut som en lenke med ferske curry-pølser. Slangen hadde flere innsnevringer som ikke hadde blitt blåst opp til riktig størrelse. 
Er dette vanlig med TPU? Det ser ut til at slangen har flere skjøter som ikke er elastiske i særlig grad. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri opplevd. Startet med Tubolito til terrengsykkel for to år siden, de var dårlige rundt ventilen ellers ikke noe i forhold til jevn utvidelse av selve slangen. RideNow slangene har jeg aldri hatt noen slike problemer med heller. Tåler ganske mye trykk før de ryker. Jeg var litt stresset her for litt siden da jeg gikk over et av hjulsettene til kona. Et par uker etterpå fikk hun rift i dekket og jeg skulle skifte nytt. Syns slangen så litt pussig ut og så at jeg hadde glemt å sette på felgbåndet bak.Var utposninger på hvert eikehull, men det hadde holdt 80 psi i to uker)).

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet litt dekk og slanger på dagens tur, havnet på litt ukjente veier og lengre parti med grov grusvei og annet parti med veiarbeid og skrapet bort asfalt og fæl vei for spinkle dekk. Men gikk bra, dog var jeg overforsiktig. Ble jo overrasket over kort men grovt grusparti på gårsdagens tur rundt Randsfjorden (Jevnaker) og husker tanken om "faen nå punkterer jeg" dukket opp da. Men gjorde da ikke det. Så pr nå virker det ok soliditet. Ellers også spent på felgtapen for ikke lagt på ny. Men tror ikke det blir flere ritt på det hjulsettet i år da så lar det bare stå. Strengt tatt bare Jotunheimen rundt av landeveisritt jeg vet jeg skal sykle og der blir hjulsett med tubeless. Har også Pirelli slangene som ble kjøpt inn i høst (salg Sykkelkomponenter), de har jeg plassert i hver sin seteveske bag som reserveslange men da ikke brukt de. Har også 2 stk jeg skal bruke på samboers sykkel når hun skal bytte dekk senere i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 timer siden):

Jeg revnet et dekk på grusen i går og måtte putte inn litt duct-tape og en slange. Reserveslangen var Pirelli smart-tube, også kjent som TPU. Det fungerte fint, men da jeg kom hjem fra tur og tok ut slangen for å sette på nytt dekk, slangeløst, så TPU-slangen ut som en lenke med ferske curry-pølser. Slangen hadde flere innsnevringer som ikke hadde blitt blåst opp til riktig størrelse. 
Er dette vanlig med TPU? Det ser ut til at slangen har flere skjøter som ikke er elastiske i særlig grad. 

Var slangen egentlig beregnet for din dekkdimensjon? Med Butyl kan man jo kjøre landeveisslange på grusdekk og komme unna med det. Tror ikke det for tpu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (På 25.5.2024 den 11.18):

Blir å teste disse på grusraceren ila helga. Regner og med vi får en rapport om hvordan det gikk med slangeløst vs. TPU under Randsfjordenrundt ila kvelden?

20240525_111534.jpg

Jeg er jo fortsatt ung nok til å sykle i barneklassen, så det holdt ikke en gang med 370 watt i snitt opp den første bakken mot de små lettvekterne.🥲 

At jeg har aluhjul og 35 mm. dekk er nok heller ikke fordelaktig. Det blir nye hjul og TPU-slanger innen neste års Randsfjorden rundt!😁

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ca. 90 mil kom første punktering med Ridenow TPU. Kjørt med 24g foran og 36g bak, og det var 36g som fikk et mikroskopisk hull, ukjent årsak, men det var delvis vått og mye bøss på gang/sykkelvei. Kjente/så ingen fremmedlegeme på dekket. Har noen flere Ridenow å bruke opp før jeg sier noe bestemt om driftsikkerhet, men da jeg kjørte butyl punkterte jeg "aldri", så derfor heller jeg mot litt TPU-skeptisk sålangt.

Slangene er så tynne at marginene må jo være mindre enn butyl, men de har holdt luften bra og etterfylte bare 1-2 ganger i uka, så ventilene (transparent farge, nyere utgaven) virker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (1 time siden):

Jeg er jo fortsatt ung nok til å sykle i barneklassen, så det holdt ikke en gang med 370 watt i snitt opp den første bakken mot de små lettvekterne.🥲 

At jeg har aluhjul og 35 mm. dekk er nok heller ikke fordelaktig. Det blir nye hjul og TPU-slanger innen neste års Randsfjorden rundt!😁

Jeg hadde 341 watt opp bakken (vil si at å starte sammen med 40 åringer er omtrent som å starte med barneklassen) og morgenvekt på 73 kg. Trillet så godt opp bakken at det var nesten så jeg vurderte å kjøre meg opp til de to som var i brudd.

Du kan få kjøpe de hjulene jeg brukte på Randsfjorden i år, ferdig oppsatt med Tpu 36g. Da tenker jeg det blir andre boller.

(Ble litt overmodig de siste 5-6 kilometerne ettersom det gikk så lett, og hengte meg på to-tre skikkelig bruddforsøk før vi kom til Vikaveien.  Hvorpå jeg støtet litt opp den og var i tet til det gjensto 500 meter med årets stiveste bein som resultat da vi kom på oppløpet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (15 minutter siden):

Tetter ikke superslangene hull en gang? Da er jo hele prosjektet hengebjørk de lux. Blir jo litt som å gå tilbake til felgbrems og mekanisk gir 😎

Nesten så du høres misunnelig ut. Felgbrems og mekanisk gir er fine saker. Var en flott Diamant Pinnacle R1 i feltet på lørdag, skulle likt å se du syklet fra han med tubeless, skivebrems og elektronisk gir (nå skal det sies at jeg syklet på SL7 med SRAM Red etap, så det går det også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (20 timer siden):

Denne tråden er kommet dit at jeg som sporadisk er innom er særs usikker på om innleggene er seriøst ment eller om det bare er tull..! 😅

Mission....accomplished!

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Pirelli TPU slanger på ny-sykkelen i går. Kom 2,59 km før punktering på forhjulet. Vittoria Corsa N.EXT TLR 28 mm dekk. Byttet til reservedekk, men så gikk mini-pumpen i oppløsning. Fikk til nød pumpet opp til rullbart trykk. Gav opp og drakk øl i stedet for sykling. Hva blir fremtiden? Satse på uflaks og lappe/erstatte TPU slangen? Bytte til latex? Sette opp tubeless (Oquo Road Performance RP45LTD hjul, mini hooked)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altitude skrev (3 minutter siden):

Nye Pirelli TPU slanger på ny-sykkelen i går. Kom 2,59 km før punktering på forhjulet. Vittoria Corsa N.EXT TLR 28 mm dekk. Byttet til reservedekk, men så gikk mini-pumpen i oppløsning. Fikk til nød pumpet opp til rullbart trykk. Gav opp og drakk øl i stedet for sykling. Hva blir fremtiden? Satse på uflaks og lappe/erstatte TPU slangen? Bytte til latex? Sette opp tubeless (Oquo Road Performance RP45LTD hjul, mini hooked)?

Drikke øl?

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altitude skrev (15 timer siden):

Nye Pirelli TPU slanger på ny-sykkelen i går. Kom 2,59 km før punktering på forhjulet. Vittoria Corsa N.EXT TLR 28 mm dekk. Byttet til reservedekk, men så gikk mini-pumpen i oppløsning. Fikk til nød pumpet opp til rullbart trykk. Gav opp og drakk øl i stedet for sykling. Hva blir fremtiden? Satse på uflaks og lappe/erstatte TPU slangen? Bytte til latex? Sette opp tubeless (Oquo Road Performance RP45LTD hjul, mini hooked)?

Samme opplevelse med Pirelli.. Jeg punkterte bakdekket andre turen med nye gp5000 28mm og dyre fine pirelli-tpu.. Satte inn en rosa RideOn til en brøkdel av prisen, og har syklet et par tusen kilometer uten trøbbel etterpå!

Men løsningen med øl var sikkert vel så god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapper dere ridenow med medfølgende klistremerker hvis dere finner lekkasjen eller bare setter i ny slange uansett? 

Lurer på om lappingen holder eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med Tpu fra Tubolito. Svindyr var den (og er det fremdeles- kr.335 på Bikeshop ser jeg) og holdt ikke lenge før den begynte å miste luft ved ventilen. Måtte kaste den og kom over RideNow ved en tilfeldighet som har vært over all forventning (har faktisk tilgode å punktere på dem). Har ødelagt en tre, fire stykker under montering før jeg lærte meg å gjøre det skikkelig- å dytte slangen i litt oppblåst tilstand langt nok inn før du bruker dekkspakene.

En firepakk kostet i dag kr. 320,- inklusive alt på Aliexpress. Frakten bruker å gå på ei drøy uke til meg.  

https://www.aliexpress.com/item/1005005120740960.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.21ef1802uWtvOU

Har faktisk ikke lappet enda, og selv om det ikke er miljøvennlig så stoler jeg mer på en slange som ikke er lappet, så den gamle vil nok gå i søpla den dagen jeg punkterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...