Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med ventilen på Ride Now-slangene? Jeg hadde fire forsøk på å pumpe dekket etter punktering på vei til jobben i dag pga Schwalbe Aerothan der kjernen poppet ut av ventilstammen  ved fjerning av pumpe... Og det er ikke første gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, baronKanon said:

Hvordan er det med ventilen på Ride Now-slangene? Jeg hadde fire forsøk på å pumpe dekket etter punktering på vei til jobben i dag pga Schwalbe Aerothan der kjernen poppet ut av ventilstammen  ved fjerning av pumpe... Og det er ikke første gang. 

Har selv kjøpt inn noen Ridenow slanger som redningsbøye om noen av slangeløsoppsettene mine skulle svikte på tur. Det er nå et år og hundrevis av timer på sykkelen siden. Vet fremdeles ikke hvordan de fungerer i praksis. 

Uansett så tipper jeg at Kaiost ikke har hatt noen problemer 😄 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (32 minutter siden):

Har selv kjøpt inn noen Ridenow slanger som redningsbøye om noen av slangeløsoppsettene mine skulle svikte på tur. Det er nå et år og hundrevis av timer på sykkelen siden. Vet fremdeles ikke hvordan de fungerer i praksis. 

Uansett så tipper jeg at Kaiost ikke har hatt noen problemer 😄 

Ingen problemer her i gården selvsagt.

Har litt over 5000 km  på dette Mallorca oppholdet, med samme tpu slanger jeg monterte i januar før jeg dro til Calpe og fikk ca 1000 km der (ca 250 timer -altså hundrevis av timer her også, men da bare på ca 9-10 uker). Så dette oppsettet har drøyt 6000 km med null problemer. Kona har vært med på samme turer med samme oppsett og da kan du legge på ca 4000 km på henne. Så da snakker vi ca 10 000 km hittil i år, null punkteringer, mange personlige rekorder som den minimale rullemotstanden bidrar til og lettere sykkel. Så utrolig behagelig, lettvint og ikke minst komfortabelt med 28" dekk.

Ventilene er bra, du må bare passe på at du skrur ordentlig igjen etter å ha pumpet i luft. Hos meg så holder trykket seg i 2-3 dager før jeg har i mer.

Det eneste du kanskje må passe på er å sette på den runde klistrelappen over ventil/mot felg som holder ventilen i ro under rotasjon. Gjør du ikke det kan du risikere å få en tikkelyd akkurat idet ventilen treffer karbonkanten ved hver runde. 

Endret av Kaiost
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 minutter siden):

Ikke karbonfelg her i gården (på landevei)

Alufelg på lendeveissykkel...det må være like ille som å kjøre med slanger når det finnes tubeless...

Der må jeg si som SykkelØyvind sa det omtrent: Er du opptatt av best mulig resultat velger du tubelss..nei sorry..karbonfelg.

Endret av Kaiost
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 22.4.2024 den 11.22):

Synes feelingen med TPU var bedre enn butyl, men litt dårligere enn latex. Latex holdt såpass dårlig på luft at det ikke fungerte i praksis hos meg dog.

Har hørt at latex og tubeless har samme type feel, men har ikke testet mot hverandre med samme oppsett ellers.

Når dere/man oppgir "dårligere/annen kjørefølelse" med en type slange versus en annen (eller slangeløst for den saks skyld), hva er det da dere "føler", hva slags utslag mener man det gir?

Jeg kan aldri si at jeg har kjent noen forskjell, men jeg kjenner kanskje ikke godt nok etter?

Og siden man må velge hvilket lag man holder med, så går det i Conti GP 5000 TR i 35c med Orange guffe for grus og landevei. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, knuthaug said:

Når dere/man oppgir "dårligere/annen kjørefølelse" med en type slange versus en annen (eller slangeløst for den saks skyld), hva er det da dere "føler", hva slags utslag mener man det gir?

Jeg kan aldri si at jeg har kjent noen forskjell, men jeg kjenner kanskje ikke godt nok etter?

Og siden man må velge hvilket lag man holder med, så går det i Conti GP 5000 TR i 35c med Orange guffe for grus og landevei. 

Det man er på jakt etter er følelsen av et dekk som bare flyter over ujevnhetene uten å bremse. Det får man når kombinasjonen dekk og slange er mest mulig fleksibelt. Derfor vil tynnere og mer fleksible slanger medføre en bedre følelse og faktisk lavere rullemotstand alt annet likt. Utfordringen er selvfølgelig at dekk og slanger som er mest mulig fleksible også er utsatt for punkteringer. TPU og slangeløst er begge løsninger som typisk gir bedre fleksibilitet i dekkets rullebane uten de samme utfordringene med forhøyet punkteringsrisiko som et tradisjonelt tynnvegget butylslange oppsett. 

Friksjon i dekk og slange er en vesentlig komponent av rullemotstanden. Vibrasjon som sendes videre fra dekkene i sykkelen og rytter er den andre vesentlige komponenten.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sjanse for placeboeffekter her da, men latex synes jeg ga komfort og blitt fortalt at slangeløst kan sammenlignes. Slike ting blir også veldig vanskelig å teste da man helst skulle brukt samme felg og dekk, men så gir det igjen ikke særlig mye mening mellom tubeless og slange siden kravene vil være forskjellige.

TPU synes jeg ikke ga nevneverdig endring i komfort, men det kjentes litt kvikkere/responsivt ut. Målbare utslag ellers er vel BRR best å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (44 minutter siden):

Stor sjanse for placeboeffekter her da, men latex synes jeg ga komfort og blitt fortalt at slangeløst kan sammenlignes. Slike ting blir også veldig vanskelig å teste da man helst skulle brukt samme felg og dekk, men så gir det igjen ikke særlig mye mening mellom tubeless og slange siden kravene vil være forskjellige.

TPU synes jeg ikke ga nevneverdig endring i komfort, men det kjentes litt kvikkere/responsivt ut. Målbare utslag ellers er vel BRR best å se på.

Målbare forskjeller er nå en ting, men det er jo ikke nødvendigvis noe man klarer å kjenne heller. Men jeg tenker vel uansett ikke å gå tilbake til slanger igjen, når jeg først er all-in på slangeløst så følelsen er det den er. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (22 minutter siden):

Det føles best uten gummi, men det er tryggest med. Kaiost?

The proof is in the pudding. My Numbers shows it. 

Her er en test kjørt med 200w i ca 13-14 min. Samme hjul og sykkel, den ene gangen med tubeless og den adre med tpu. 

Kortversjonen er at Tpu oppsettet er ca 28 sekunder raskere over ca 8 km enn tubeless. En del irriterende reklame i videoen, men tallene lyver ikke.

 

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med 36g-modellen fra RideNow i et par måneder nå, tipper 2-3000km. Èn punktering, men ingenting som tyder på at dette skyldes slangen. Alt i alt veldig fornøyd, og utrolig praktisk å pakke med seg som reserve på tur i og med at de tar såpass liten plass. I tillegg er jo vektbesparelsen en åpenbar fordel. 

Når det gjelder feeling og rullemotstand osv så synes jeg det er vanskelig å uttale seg - kan ikke si at jeg opplever noen merkbar forskjell. 

Mener å ha lest på et eller annet forum at ventilen i noen av RideNow-slangene er limt fast og derfor ikke løsner ved pumper som skrus på, men har glemt å sjekke dette selv på mine egne slanger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (33 minutter siden):

The proof is in the pudding. My Numbers shows it. 

Her er en test kjørt med 200w i ca 13-14 min. Samme hjul og sykkel, den ene gangen med tubeless og den adre med tpu. 

Kortversjonen er at Tpu oppsettet er ca 28 sekunder raskere over ca 8 km enn tubeless. En del irriterende reklame i videoen, men tallene lyver ikke.

 

Altså what? Den testen kan jo virkelig ikke brukes til å argumentere i noen som helst retning med så dårlig kontroll på variabler. For å nevne noen få

  • Forskjellige hjulsett i de to testene, med potensielt forskjellig rullemotstand i kulelager etc. 
  • Forskjellige dekk, 5000s versus Vittoria Corsa
  • Vilt forskjellige trykk (72psi versus 120I, som kan utgjøre en forskjell basert på beskaffenheten på veien og hva man treffer av ujevnheter og annet
  • Null kontroll på vindmotstand på de to dragene
  • Like 3
  • Thanks 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (Akkurat nå):

Er det ikke veldig gammeldags med pumper som skrues på nå som disse er kommet?

Screenshot_20240430-123332~2.png

Du kan jo sjekke ut hvor lenge batteriet holder, og hvor mye trykk den kan gi.

Har kikket på en del av dem og holdt på å bestille. Men igjen så er det den fornuftge Kai som slår inn (som ved Tpu bruk) at dette er bare en oppfinnelse vi ikke trenger. Hvorfor fikse et problem som ikke eksisterer? Lezyn pumpa mi veier ikke mye mere, og kan pumpe opp så mange dekk jeg vil på en tur. (På ritt hendte det at jeg tok med gasspatron, men har aldri hatt bruk for den så har begynt å droppe det).

Jeg hjelper gjerne til ved problemer på alle typer poppsett når jeg er ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (13 minutter siden):

Du kan jo sjekke ut hvor lenge batteriet holder, og hvor mye trykk den kan gi.

Har kikket på en del av dem og holdt på å bestille. Men igjen så er det den fornuftge Kai som slår inn (som ved Tpu bruk) at dette er bare en oppfinnelse vi ikke trenger. Hvorfor fikse et problem som ikke eksisterer? Lezyn pumpa mi veier ikke mye mere, og kan pumpe opp så mange dekk jeg vil på en tur. (På ritt hendte det at jeg tok med gasspatron, men har aldri hatt bruk for den så har begynt å droppe det).

Jeg hjelper gjerne til ved problemer på alle typer poppsett når jeg er ute på tur.

Den gir mer trykk enn det man gidder å få med en håndpumpe på kortere tid. Holder fint til ton dekk på en lading. Jeg hjelper også andre. Det meste jeg har punktert på et ritt er fire ganger. Til gjengjeld var det 4000km langt med mange muligheter til å lade pumpen mellom hver gang. Men bare lev i steinalderen du 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (7 minutter siden):

Altså what? Den testen kan jo virkelig ikke brukes til å argumentere i noen som helst retning med så dårlig kontroll på variabler. For å nevne noen få

  • Forskjellige hjulsett i de to testene, med potensielt forskjellig rullemotstand i kulelager etc. 
  • Forskjellige dekk, 5000s versus Vittoria Corsa
  • Vilt forskjellige trykk (72psi versus 120I, som kan utgjøre en forskjell basert på beskaffenheten på veien og hva man treffer av ujevnheter og annet
  • Null kontroll på vindmotstand på de to dragene

Ja man kan fornekte det meste om man vil.

Etter mitt syn gir det en ganske grei sammenligning for de som ikke kjører proff. 200 w, flat asfalt.

Skal du begynne med motstand i lagre på to hjul fra samme fabrikant da er du i fornektelse, og ser gjerne at du kommer med noen tall som viser at dette er tilfelle.

På Rolling ressitance så oppgis GP5000 til å ca 2.5 w mindre rullemotstand enn Corsa på trommel. Så dette utgjør pent lite. Faktisk så er det vel ikke slik at alle tubeless oppsett er med gp5000 som er av de dekkene med minst rullemotsand slik at i real life er dette høyst aktuelt.

Og dekktrykk er jo forskjellig på tubeless og slange- er vel akkurat det som er en del av poenget etter det jeg har fått med meg av argumentasjon her inne. Så da syns jeg dekktrykket er relevantt her. Er det for mye/lite luft i tubeless dekkene?Eller hva mener du at det skulle være?

Om man sykler samme distanse i løpet av en halvtime i samme retning vil ikke vindvariasjonen være så veldig forskjellig.

Vil påstå at det erfaringsgrunnlaget jeg har etter å ha syklet i så mange år tilsier at det er små variasjoner på vind i løpet av et kvarters tid på samme strekning. Har kjørt utallige drag på denne måten ved å kjøre hardt ene veien, trille tilbake til start og ta den samme distansen en gang til. Da selvsagt med samme hjul. Har aldri opplevd at forskjellen har vært omtrent et halvt minutt med samme watt. Du kan selvsagt havne midt oppi et værskifte der vinden snur, men ut fra måten vedkommende i videoen ordlegger seg så tar han med fordelene som han kan se med tubeless også- så for meg framstår han troverdig. Men du har kanskje en annen erfaring med dette?

Men hadde jeg gjort testen ville jeg kjørt tur-retur, evt en rundløype. Uansett mener jeg igjen at dette utgjør så lite at det ikke vil påvirke resultatene i særlig grad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (1 time siden):

Målbare forskjeller er nå en ting, men det er jo ikke nødvendigvis noe man klarer å kjenne heller. Men jeg tenker vel uansett ikke å gå tilbake til slanger igjen, når jeg først er all-in på slangeløst så følelsen er det den er. 

Ja, hvis det stemmer at tubeless og latex gir samme feel synes jeg at jeg kjente det (med latex). Kan også ha blitt lurt av at bakdekk holdt veldig dårlig på luften. Mitt valg er enkelt når hjulsettet ikke er TLC, men kan fort være at jeg ville sittet på gjerdet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (1 minutt siden):

Den gir mer trykk enn det man gidder å få med en håndpumpe på kortere tid. Holder fint til ton dekk på en lading. Jeg hjelper også andre. Det meste jeg har punktert på et ritt er fire ganger. Til gjengjeld var det 4000km langt med mange muligheter til å lade pumpen mellom hver gang. Men bare lev i steinalderen du 🙂

Enig i at det går raskere, og at når det funker så er det topp. Jeg lever i min tidsperiode og har ikke noe problem med at andre gjør noe annet. Fire punkteringer på 4000 km var mye. Kjører du med slanger da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (12 minutter siden):

Ja man kan fornekte det meste om man vil.

Jeg fornekter ikke noe som helst jeg, bare påpeker at den testen ikke gjør en god jobb i å kontrollere variablene rundt  det man skal sammenligne, og for de av oss som prøver å ha litt vitenskapelig rigor i vurderingen av det noen hevder er "vitenskaplig", så mener jeg den ikke holder vann. Og det var vel ikke akkurat bare været jeg tenkte på når det gjelder luftmotstand, men sittestilling, turbulens fra passerende biler etc. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (19 minutter siden):

Jeg fornekter ikke noe som helst jeg, bare påpeker at den testen ikke gjør en god jobb i å kontrollere variablene rundt  det man skal sammenligne, og for de av oss som prøver å ha litt vitenskapelig rigor i vurderingen av det noen hevder er "vitenskaplig", så mener jeg den ikke holder vann. Og det var vel ikke akkurat bare været jeg tenkte på når det gjelder luftmotstand, men sittestilling, turbulens fra passerende biler etc. 

Tenker at testen får fram det vesentligste uten at den er kvalitetssikret for vitenskapelig forskning. Nemlig at den påståtte store fordelen med å kjøre tubeless ikke er tilstede for de som sykler på vanlig asfaltvei. Da muligens tvert imot..

Kunne lagt ved en test fra GCN der de tester rullemotstand på bane-tubeless vs clincher vs tubular. Der ble resultatet av tubeless hadde 5 w mindre rullemotstand enn clincher (husker ikke om det ble brukt tpu slanger der). Slik at uansett hvordan man vrir pg vender på det virker det hipp som happ hva som er raskest/best. 

Jeg er åpen for det meste jeg, men det virker som om man går ned i skyttergravene for å framheve hvor bra tubeless er.

Har etterspurt- uten å få svar- hvilke fordeler jeg ut fra mitt ståsted vill hatt med tubeless. Da gjerne med dokumentasjon som er relevant for en eller flere som kun benytter asfalt som underlag og som ikke er på Uno-X. 

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (56 minutter siden):

Altså what? Den testen kan jo virkelig ikke brukes til å argumentere i noen som helst retning med så dårlig kontroll på variabler. For å nevne noen få

  • Forskjellige hjulsett i de to testene, med potensielt forskjellig rullemotstand i kulelager etc. 
  • Forskjellige dekk, 5000s versus Vittoria Corsa
  • Vilt forskjellige trykk (72psi versus 120I, som kan utgjøre en forskjell basert på beskaffenheten på veien og hva man treffer av ujevnheter og annet
  • Null kontroll på vindmotstand på de to dragene

Enig. Det er jo helt kokko å kjøre en sammenlignignstest med forskjellige dekk og 50 psi forskjell i dekkene. Og uansett kan jeg ikke ta en sykkeltester som sverger til 120 psi (!) i dekkene seriøst. 

Jeg er helt enig med kaiost at tubeless ikke er nødvendig på racer, med mindre man bor et sted med MYE flintstein og torner, men det er jo veldig digg å kunne kjøre 35psi på grusraceren, noe man ikke kan (uten å snakebite) med slanger. Skulle tro at hjulene kaiost selger ikke er tubelesskompitable 😄

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (10 minutter siden):

Har etterspurt- uten å få svar- hvilke fordeler jeg ut fra mitt ståsted vill hatt med tubeless. Da gjerne med dokumentasjon som er relevant for en eller flere som kun benytter asfalt som underlag og som ikke er på Uno-X. 

Bytt ut ordet tubeless med omtrent alt mulig annet de i øvre middelklasse kjøper av sykkelutstyr, så skjønner du sikkert det at ting er fett/nyest/det proffene bruker har en del å si 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (19 minutter siden):

 Skulle tro at hjulene kaiost selger ikke er tubelesskompitable 😄

 

Har bestilt to sett med gravel/lendeveissett tubeless ready som er underveis fra fabrikk spesielt for dere her inne))

Etter responssen på mine inlegg om slanger regner jeg med at de forvinner nesten før jeg rekker å legge dem ut:-)

(Ellers har jeg solgt mye hjul det siste året og til landevei er 90% rene clincher hjul).

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Kaiost said:

Tenker at testen får fram det vesentligste uten at den er kvalitetssikret for vitenskapelig forskning. Nemlig at den påståtte store fordelen med å kjøre tubeless ikke er tilstede for de som sykler på vanlig asfaltvei. Da muligens tvert imot..

Kunne lagt ved en test fra GCN der de tester rullemotstand på bane-tubeless vs clincher vs tubular. Der ble resultatet av tubeless hadde 5 w mindre rullemotstand enn clincher (husker ikke om det ble brukt tpu slanger der). Slik at uansett hvordan man vrir pg vender på det virker det hipp som happ hva som er raskest/best. 

Jeg er åpen for det meste jeg, men det virker som om man går ned i skyttergravene for å framheve hvor bra tubeless er.

Har etterspurt- uten å få svar- hvilke fordeler jeg ut fra mitt ståsted vill hatt med tubeless. Da gjerne med dokumentasjon som er relevant for en eller flere som kun benytter asfalt som underlag og som ikke er på Uno-X. 

Fordelen til slangeløst mot (TPU)-slanger blir gradvis større ettersom beskaffenheten på underlaget blir dårligere. På fersk asfalt med høy oljeandel er fordelen lav / neglisjerbar. På grovere underlag, typisk norsk asfalt inkludert, er slangeløst etter mitt syn et bedre valg. 

(TPU-)slanger er er først og fremst en bra ting for de som ikke har hjul og dekk som enkelt lar seg bygge om slangeløst (1) og for de som ikke ønsker å tilegne seg nødvendig kunnskap for å kunne sette opp en sykkel slangeløst(2). 

For alle de som har både nyere utstyr som lar seg sette opp enkelt slangeløst, samt er komfortable med å sette opp slangeløst på resten av sykkelparken sin(på MTB er slangeløst overlegent som du vet) så ser jeg ingen grunn til å vurdere noe annet. Jeg bruker under 5 minutter uten å stresse på slangeløse dekkbytter. Det er mange år siden jeg måtte kjempe med oppsett som ikke ble tett av ulike årsaker. Søling har jeg sluttet med. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...