Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Kopp skrev (2 timer siden):

Er dette dyre lett-slanger eller temugreier(det er kanskje samme produkter- ikke satt meg inn i det).

Begge deler. Anbefaler RideNow 36g for landevei og 56g til terreng. Jeg ble Norgesmester Master fellesstart og kona har vunnet klassa si i Birken (nr.2 NM Master) med Tpu slanger.

Så det er noe av det beste du kan bruke, om du monterer de riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slanger lekker litt liuft- og personlig pumper jeg hjulene hver gang jeg skal ut på sykkelen. Tar meg et lie minutt, så det skulle være overkommelig. Om de lekker så mye at du er på felgen i løpet av en dag er det noe feil med slangen.

Som tidligere skrevet mange ganger så har kona og jeg ca 50 000 km på tpu slanger de siste årene og punktert under fem ganger (tror det er to eller tre ganger). Har ødelagt fire fem slanger under opsett, ikke siste året. Har heller aldri hatt slanger som lekker så mye luft at jeg ikke hadde kunnet bruke de dagen etter. At de etter ei uke har mistet mye tenker jeg er helt greit. 

Min erfaring med RideNow fra Aliexpress er mye bedre enn de Tubolito jeg startet med. Mulig RideNow fås på Temu også, men har aldri handlet der så vet ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (På 28.4.2024 den 11.56):

I frykt for å prøve noe nytt, så ble både tubeless og TPU forkastet da nysykkelen skulle settes opp før årets tur til Mallorca. Det ble Vittoria latex som vanlig.

Forrige racer ble satt opp med Vittoria latex i 2021 og de slangene lever i beste velgående for øyeblikket i 40mm(!) dekk på grusraceren som ble satt opp med slanger midlertidig da jeg bygde den opp i vinter.

Siden jeg er lat, så kommer jeg neppe til å ta ut de slangene fra raceren, jeg har dermed 4 stk RideNow TPU 36g (2x65mm + 2x85mm) som kan kjøpes/hentes i Bærum om noen er interessert.

Følger opp denne.

Endte Mallorca-turen med å kjøre rett i stein som lå i veien, klarte ikke å pådra meg noe snakebite, men det gikk litt dårligere med meg. Det ble dermed et par måneder ufrivillig slutt på utesykling, så har litt begrenset med mil i år. Unødvendig å si, men de nye latexslangene har selvfølgelig holdt tett.

Fikk omsider satt opp grusraceren slangeløst. Hadde ingen problem med gamle latexslangene fra 2021, men ville over på slangeløst før noen planlagte lengre turer i marka. Da jeg tok ut slangene så jeg at ene slangen hadde ligget i klem mellom dekk og felg. Slangene som er "godkjent" for kun 28mm overlevde altså både dårlig montering og 40mm dekk, de nekter rett og slett å dø. Disse slangene har også blitt montert/demontert en god del ganger i løpet av årene som har gått.

Naboen fikk 2 av TPU slangene mine, han var strålende fornøyd, men også han opplevde at ene slangen begynte å lekke etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene slangen begynte å lekke litt luft etterhvert...hvor mye snakker vi om her da? 

Bike tires lose air naturally with diffusion over time through the very small pores in all bicycle tubes. The narrower the tire and/or the higher the required pressure, the faster the pressure will drop.

Når det gjelder slanger som lekker gjelder det stort sett alle typer, og om du skal ha de som lekker minst bør man gå for de tyngste butylslangene. De kan stå uten å behøve å pumpes i ukevis.

De som har kjørt tubulardekk husker sikkert at jo dyrere og lettere dekk, jo mere luft forsvant ut av dekket. Jeg  har noen tempohjul med pariserdekk og har et hjul satt opp med det billigste og tyngste giro dekket- det mister så og si ikke luft i det hele tatt. Mens de dyre Vittoria dekkene må pumpes for hver tur.

Når det gjelder slanger så vet også de som har kjørt lateks slanger at disse mister luft og bør pumpes før hver tur.

Med Tpu slanger er det nesten på samme måte. de vil lekke itt luft. De jeg bruker finnes i tre forskjellige varianter: 24g, 36g og 45 g. For de som er allergiske mot å pumpe litt før hver tur ville jeg anbfelat 45g utgaven.

Ellers en liten sammenligning, artikkel fra 2023:

 https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/latex-tpu-inner-tubes-versus-tubeless

For de som ikke gidder lese hele artikkelen:

"Though the continued adoption of wider, tubeless tyres was a clear trend at this year’s Tour de France, there were at least four teams with riders using clincher setups.Three of these were Specialized-sponsored teams, and all were mostly using Roval carbon wheelsets combined with Specialized S-Works Turbo Cotton clincher tyres. This is the same setup Kasper Asgreen used to win the 2021 Tour of Flanders."

"Latex rubber is also more porous than butyl, meaning latex tubes lose air much more quickly. Where you might need to pump up butyl inner tubes just once a week or so, latex tubes will need reinflating before every ride to maintain optimum tyre pressures."

"I still use clincher tyres and basic butyl inner tubes on my commuter bike because they’re cheap, easy and I don’t need to pump them up every day"

"Were I building up a hill climb bike, a set of lightweight clincher tyres and featherweight TPU tubes would be an obvious pick."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (39 minutter siden):

Det er ikke snakk om litt her;
på terrengsykkelen så har det vært akseptabel lekkasje på en slange og uakseptabel på to slanger. Det har vært betydelig forskjell 

Om det er mer enn litt så kaster du slangen. Ish mister mine ca 01-0,2 bar på et døgn-maks. RideNow 36g?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (På 15.9.2024 den 10.16):

Den ene slangen begynte å lekke litt luft etterhvert...hvor mye snakker vi om her da?

Jeg var visst ikke helt presis, dekket var flatt da han skulle ut på tur. Han pumpet opp og det var flatt igjen 5 min senere, snakker vel da strengt tatt en punktering, noe som er litt rart da han kom hjem uten flatt dekk turen i forveien. Kan jo ha punktert i garasjen, fant ingen fremmedlegemer i dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips under montering. Det er gjerne på slutten av monteringen når det gjenstår 10-20cm av dekket som skal på. Da er det fort gjort å få slangen i klem eller at dekkspaken tar den. 
Jeg avslutter ved ventilen og skyver den innover slik at slangen kommer helt opp i veggen av dekket. Da er det lett å ta dekkspaken på siste biten uten at den kommer bort i slangen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...