Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Er ei uke på Mallorca, Alcudia med familie og leide en sykkel til kona og meg på deling. 
Schwalbe Lugano dekk og butyl slange.

Det gikk som det måtte, skikkelig punktering på framhjulet.

Blir å ta med egen sykkel på alle turer fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sykkelmafiaen Siden jeg selv har bidratt grundig til å trekke opp antall innlegg  i den tråden - håper du forstår at antall innlegg ikke er antall punkteringer? 😅

Tråden diskuterer primært hvilke guffer som er egnet for landevei og grus, altså på høyere lufttrykk. På 78 innlegg er vi vel oppe i rundt fem punkteringer (?) inkludert min siste, selvforskyldte for fem år siden 😊

Men om vi skal være alvorlige, har enhver teknisk løsning sine fordeler og ulemper. Enhver velger det man foretrekker selv ut fra bruk og preferanser. Jeg er på slangeløs, men heier på @Kaiost på TPU 👍

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bare mobber og prøver fyre opp stemningen litt 😄 

Også for å være alvorlig, så kommer jeg nok til å prøve TPU i nærmeste fremtid. Men har noen erfaring med om TPU er ok vinterstid / minusgrader? Kanskje ikke tidenes vits i å gå for TPU på commuter/gravelbiken rett før vinteren, men om jeg først skal ha en slange i dekket og en i sadelvesken kan det jo godt være samme året rundt, og likegodt kjøpe et par stykker.

Forøvrig også interessert i tubeless på landeveissykkelen. Men den har en tidlig generasjons "tubeless-ready" som de fleste reviews mente ikke var veldig "ready", men prøver nok når det blir ny sykkel etter hvert.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (20 timer siden):

Også for å være alvorlig, så kommer jeg nok til å prøve TPU i nærmeste fremtid. Men har noen erfaring med om TPU er ok vinterstid / minusgrader? Kanskje ikke tidenes vits i å gå for TPU på commuter/gravelbiken rett før vinteren, men om jeg først skal ha en slange i dekket og en i sadelvesken kan det jo godt være samme året rundt, og likegodt kjøpe et par stykker.

0 problem med TPU-slanger om vinteren/i minusgrader her. Ser ikke ut til at materialet er spesielt påvirket av temperatur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (3 timer siden):

Eller TPU slanger. Det er jo så bittelite og lett og frakte med seg.

LarsB

I know, men det er ikke mye som slår følelsen av å sette seg på sin egen sykkel utenfor hotellet på Mallorca  og vite at alt stemmer. Ingen vondter hverken her eller der, du vet at sykkelen formeligh flyr opp bakkene til Cura eller hvor det måtte være, og du må nesten holde deg fast i styret for at den ikke skal kjøre fra deg. 

Nedover går det som en drøm, du kan legge deg over i svingene og følge lokalkjente spanjoler nedover i viten om at det du sitter på tåler G-greftene og GP 5000 dekkene (nå i 30 mm utgave) med de superlette Tpu slangene på 36 gram gjør at sykkelen ligger klistret til asfalten som en formel 1 bil. 

Skal legge ut et skryteinnlegg når sesongen er ferdig, både for å vise hvor gode Tpu slangene er, og hvor gode de gjør meg. Kan si så mye som at jeg har sldri hatt en så god sesong i år, der jeg har gått all inn for Tpu og utnyttet dens enorme fordeler vs det aller meste. Selv sykkelryttere som jeg kunne vært far til, og som har gått over til den unødvendige "tubeless" hypen har måttet gi tapt for Tpu slangenes enorme fordeler. 

Det er nesten så jeg regner med at sykkelen min blir skannet før start på VM Master fellesstart kommende søndag da jeg regner med at kommisærene har fått med seg hvor fort sykkelen min egentlig går. (Kommisærene bommet litt i dag undet tempo Master VM- de så at kona kona kom trillende til start og fortet seg å finne fram skanneren og gikk over sykkelen hennes. Det de ikke visste var at det sitter tubular dekk på temposykkelen hennes slik at det var liten vits i å skanne (vet ikke om de skannet etter skjult moror eller Tpu slanger). Men neste år er det over og ut med tubular dekk på tempeyklene- da blir det fullt clincher oppsett med GP 5000 og 36 g Tpu på de også. Regner med samme effekt som platehjul vs vanlig hjul bak- ca 2 km/t i økt hastighet).

  • Like 2
  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (2 timer siden):

Handlet inn en liten haug RideNow slanger, men jeg har hatt et par setbacks... Noen ørsmå hull/sigepunkteringer. Typisk så små at det tar et døgn før man merker noe til det.

En tredel av TPU slangene jeg har montert lekker luft i større eller mindre grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (38 minutter siden):

En tredel av TPU slangene jeg har montert lekker luft i større eller mindre grad. 

Er du sikker på at slangene ikke kommer i klem mot dekksidene eller at du klemmer et lite hull med dekkspake om du bruker det? Jeg opplevde det i starten, men har fått teknikken til å stemme med akkurat passe luft i slangen til å begynne med slik at den ikke kommer i klem til å begynne med når du trykker dekken inn på felgen. Når det gjenstår ca 20 cm tapper jeg ut lufta helt og dytter slangen helt på andre sida av dekket mens jeg bruker dekkspake på den ene sida, holder igjen dekket med hånda på motsatt side og sjekker visuelt at slangen ikke klemmes. Har ikke hatt noen slike problemet etter jeg gjorde det slik. RideNow 36g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (3 timer siden):

En tredel av TPU slangene jeg har montert lekker luft i større eller mindre grad. 

Så skal man kjøpe seg et par å ha i seteveska så bør man sjekke de før man pakker de ned? Eller er det så små lekkasjer at man kommer hjem fra tur uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig forsiktig når jeg monterte slangene og gjorde i store trekk slik som du skriver Kaiost. Sniken i punkteringen er ikke stor og det er vel mer snakk om at jeg må pumpe opp trykk når jeg sykler annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (1 time siden):

Jeg har vært veldig forsiktig når jeg monterte slangene og gjorde i store trekk slik som du skriver Kaiost. Sniken i punkteringen er ikke stor og det er vel mer snakk om at jeg må pumpe opp trykk når jeg sykler annenhver dag.

Ja men egentlig bør du pumpe/sjekke lufta hver dag. Med samme trykk  hver gang du sykler vil du ha en sykkel som oppfører seg likt hver gang og du kan finne ut grensene på hvor langt du kan tøye strikken når det gjelder grep. 
Sykler du kun tour de finans eller lignende er det kanskje overkill- men at du må pumpe litt annenhver dag vil jeg si er helt greit. Oppvokst på tubular så var det slik at jo dyrere dekk, jomer luft mistet det til dagen derpå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er varigheten på TPU slanger? Har et par stående i min terrengsykkel som skal gjennom Birken i morgen og bakslangen (Tubolito) er i hvert fall 1 år gammel, kanskje 2. sykkelen/slangen er dog brukt veldig lite i nevnt periode. Gjør alderen på slangen den mer utsatt for punktering ? Kjører slangeløst på grvl og landevei, men siden jeg aldri kjører terreng står den fortsatt med slanger…. 😂
/A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AkselE skrev (Akkurat nå):

Hvordan er varigheten på TPU slanger? Har et par stående i min terrengsykkel som skal gjennom Birken i morgen og bakslangen (Tubolito) er i hvert fall 1 år gammel, kanskje 2. sykkelen/slangen er dog brukt veldig lite i nevnt periode. Gjør alderen på slangen den mer utsatt for punktering ? Kjører slangeløst på grvl og landevei, men siden jeg aldri kjører terreng står den fortsatt med slanger…. 😂
/A

Sjekket ut litt på nettet og fant ikke noe entydig svar;
men - hvis slangene ikke utsettes for sollys, temperaturer over 120grader og ikke er i kontakt med olje eller vann, så er ikke aldring noe tema. Dvs omtrent som butyl slanger.
Det med bestandighet mot olje og vann beror litt på hvilken variant av TPU det er.

Jeg ser for meg at TPU slanger blir enerådende om ett par år

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AkselE skrev (1 time siden):

Hvordan er varigheten på TPU slanger? Har et par stående i min terrengsykkel som skal gjennom Birken i morgen og bakslangen (Tubolito) er i hvert fall 1 år gammel, kanskje 2. sykkelen/slangen er dog brukt veldig lite i nevnt periode. Gjør alderen på slangen den mer utsatt for punktering ? Kjører slangeløst på grvl og landevei, men siden jeg aldri kjører terreng står den fortsatt med slanger…. 😂
/A

Kjør på- Når det gjelder Birken så er Tpu flotte saker. Har aldri hatt lettere terrengsykler i huset enn da de var satt opp med Tpu slanger. Begynte Tpu karrieren på terrengsykkelen da jeg fikk tak i et 29" Scott ramme til kona for noen år siden som var brukt i et lettbygger prosjekt på Terrengsykkelfoumet. Husker ikke helt hva den veide til slutt der, men var en av de letteste byggene i Norge. Jeg tok det ikke så veldig lanngt, men Tpu dukket da opp som et naturlig valg for å få ned vekta. Gikk på et par smeller når det gjaldt montering, samt var litt uheldig med et par Tubolito slanger som var dårlige i området ventil (om du ikke har mistet lufta når den står en dag er det ingen fare). 

Med skikkelig dekk, Race King og Rocket Ron veide jeg sykkelen til 7.5 kg. Dette var i 2021, og det kunne ikke gå bedre enn det gjorde. (Jeg har skrevet om dette før, men en god sak kan ikke gjentas for ofte). Hardeste konkurrent i klassen kjørte tubeless og på Storåsen lå hun an til å ta sin 14. klasseseier på Birkebeinerrittet og hadde en ledelse ved passering Storåsen  på kona med 8 minutter som da lå på 2.plass. Så ble det punktering med tubeless på hun som ledet, og denne tettet ikke slik at fra Storåsen og inn tapte hun 11 minutter og havnet da på 2.plass- 3 minutter bak kona som tok klasseseier på Tpu slangert. Hun fikk revansj året etter med klasseseier igjen (vet ikke om hun hadde lært og gått over til Tpu). Kona ble nr.3 med samme slangeoppsett.  Så de to årene med Tpu slanger ga kona de beste plasseringene hun har hatt på sine 17 starter i Birken.

Det var dette som gjorde at jeg for 2022 sesongen konverterte til Tpu på landeveien- og fra da av begynte resultatene å komme, og punkteringene borte. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (31 minutter siden):

Kjør på- Når det gjelder Birken så er Tpu flotte saker. Har aldri hatt lettere terrengsykler i huset enn da de var satt opp med Tpu slanger. Begynte Tpu karrieren på terrengsykkelen da jeg fikk tak i et 29" Scott ramme til kona for noen år siden som var brukt i et lettbygger prosjekt på Terrengsykkelfoumet. Husker ikke helt hva den veide til slutt der, men var en av de letteste byggene i Norge. Jeg tok det ikke så veldig lanngt, men Tpu dukket da opp som et naturlig valg for å få ned vekta. Gikk på et par smeller når det gjaldt montering, samt var litt uheldig med et par Tubolito slanger som var dårlige i området ventil (om du ikke har mistet lufta når den står en dag er det ingen fare). 

Med skikkelig dekk, Race King og Rocket Ron veide jeg sykkelen til 7.5 kg. Dette var i 2021, og det kunne ikke gå bedre enn det gjorde. (Jeg har skrevet om dette før, men en god sak kan ikke gjentas for ofte). Hardeste konkurrent i klassen kjørte tubeless og på Storåsen lå hun an til å ta sin 14. klasseseier på Birkebeinerrittet og hadde en ledelse ved passering Storåsen  på kona med 8 minutter som da lå på 2.plass. Så ble det punktering med tubeless på hun som ledet, og denne tettet ikke slik at fra Storåsen og inn tapte hun 11 minutter og havnet da på 2.plass- 3 minutter bak kona som tok klasseseier på Tpu slangert. Hun fikk revansj året etter med klasseseier igjen (vet ikke om hun hadde lært og gått over til Tpu). Kona ble nr.3 med samme slangeoppsett.  Så de to årene med Tpu slanger ga kona de beste plasseringene hun har hatt på sine 17 starter i Birken.

Det var dette som gjorde at jeg for 2022 sesongen konverterte til Tpu på landeveien- og fra da av begynte resultatene å komme, og punkteringene borte. 

 

Herlig - oppløftende lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sepeda klistret denne emne

Oppsummering av sesongen 2024 så langt. Som TPU slangenes Norgesambassadør tenker jeg at fakta og ikke synsing er det som gjelder. 

  • Totalt antall km i år:

25.600 km- av dette er ca 24.500 km på landevei med TPU slanger (litt tubular landevei og litt mtb- slått sammen kona sine km og mine)

  • Antall punkteringer:

0 (teller ikke med den punkteringa jeg hadde på leiesykkel i Alcudia-elendige dekk og butylslange).

  • Antall ritt:

18stk: 12 landevei og 6 terreng. I Norge 9 landevei og 5 terreng.

  • Resultater:

I Norge.landevei: Nr.1: 8 stk (alle på TPU- ubeseiret i Norge i min aldersklasse på sykkel med TPU slanger), Nr.4: 1 stk (tubular). I utlandet: Nr.5 UCI Gran Fondo Svendborg, Nr.58 UCI World Championship Aalborg. Terreng i Norge: Nr.1: 4 stk, Nr.3 1 stk. I utlandet: Nr.2.

  • Sykke og oppsett:

Landevei: S-Works Sl7 og Focus Cayo disc-begge med Contiental GP5000 og 36g TPU slanger. Stort sett 28 mm bredde, men har et hjulsett med 30 mm. Dekktrykk 94 psi på 28mm og 87 bar på 30mm. 50 mm karbonhjul.

Terreng: S-Works Epic og Scott Spark 900 SL-begge med Contiental RaceKIng Protection 2.2 TL bak og Schwalbe Rocket Ron 2.25 TL foran. Kjører altså tubeless på terreng. Dekktrykk 20 psi foran og 22 psi bak. Jeg kjører tubeless på terrengsyklene da det er et helt annet underlag enn landevei. Så der har jeg ingen problemer med å se at tubeless er helt klart det beste.

 

  • Kjørestil og underlag:

Med en vekt på  73-74 kg er jeg ikke av de tyngste rytterne, og kjører med fokus på sikkerhet slik at jeg sjelden tar sjanser på ritt/trening der jeg er utenfor komfortsonen. Kjører stort sett på vanlig asfaltvei av god kvalitet, men periodevis litt dårlig som enelte steder på Gran Canaria og noen få på Mallorca. Kjørte ritt på Voss der det var gruspartier.

  • Komfort, grep, rullemotstand og punkteringssikkerhet:

Med det dekktrykket jeg har på landevei sitter jeg komfortabelt og har overhodet ikke noe behov for å kjøre med lavere trykk slik de eom kjører tubeless tydeligvis har. Det samme gjelder veigrepet. Med GP5000 sitter sykkelen som klistret til asfalten og spesielt på vått underlag tviler jeg på at det går an å få noe bedre. Uansett så sitter det så godt at man overhodet ikke trenger noe mer. Har aldri hatt problemer med å ta svinger i den hastighet alle ritt hår gått i. Når rullemotstanden med TPU slanger er tilnærmet lik rullemotstanden ved et tubeless oppsett har dette bidratt til at jeg har trillet minst like godt som alle de andre i feltet. Til slutt må jeg ta med punkteringssikkerheten som ikke kan bli bedre- 24000 km med TPU slanger og 14 ritt for kona og meg. Uansett hvilke argumenter man måtte ha for å bruke noe annet så kan ikke dette bli bedre.

  • Andre fordeler med TPU slanger:

Enkelt å sette opp på sykkelen. Du kan bruke hvilken som helst felg om det er clincher eller tubeless ready. Det spiller ingen rolle hvilken bredde den har både utvendig og innvendig. Sikkerheten er på topp ved at dekket forblir på felgen uansett dekktrykk og størrelse på dekket. Man slipper søl på klær og gulv, lettvint når man skal ta med sykkelen på fly, og det gjør sykkelen enda lettere- med 36 g slanger og 28 mm dekk vil det gi ca 100 g vektbesparelse. Nå har ikke mindre rotasjonsvekt den fordelen vi tidligere antok den hadde, men derimot 100 gram spart vekt tar vi gjerne med oss.

Så oppsummerte fordeler med TPU slanger:

  • Triller meget godt.
  • Høy punkteringssikkerhet.
  • Meget lav vekt.
  • God komfort og godt veigrep.
  • Trenger ikke være forum mester i tubeless oppsett for å bruke det, altså kan settes på på alle felger av nær sagt hvem som helst.
  • Og ikke minst så er man innovativ ved å bruke dem, da dette nok blir det nye store innen landevei for alle de som bare vil ut og sykle en tur så lettvint som mulig (holder proffryttere utenom, de som har egen følgebil og de 10-15 svorne tubeless/hookless tilhenegerne her inne.)

PS: Jeg legger ikke ut screenshot av årets resultater fra eq-timing da dette nok vil bli i overkant for enkelte. Men i min andre sesong med TPU slanger har de aldri vært bedre,

 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får en spiss ting som går gjennom dekket vil slangen før eller siden punktere uansett hva den er laget av. Så det er vanskelig for meg å være enig i at tpu er mer punkteringssikkert enn butyl. Det må i så fall være om man rekker å få ut eventuelle spisse ting fra dekke før slangen er punktert. Og de er vanskeligere å reparere. Jeg har 5 punkterte tpu-slanger hengende i boden i påvente av fornuftig reparasjon. Men de ender nok i søpla, da jeg ikke vil ha noe som ikke er 100% reparert på sykkelen.

Så her skal jeg prøve slangeløst når dagens dekk er utslitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1.500 km på ny racer. Første prøvetur med butyl slangene som sykkelen kom med. Skiftet til TPU, og punkterte etter 2,46 km! Ny punktering på lørdag etter 1.500 km. Begge ganger i veiearbeidsområde hvor asfalt var frest av. 28 mm Vittoria Corsa N.EXT, rytter-vekt 78 kg, dekktrykk etter Zipp/SRAM sin dekktrykk kalkulator. Før dette 1 punktering på 4 år med TPU. Tror det er mye snakk om flaks/uflaks og kjørestil når det gjelder punkteringer. Jeg fortsetter uansett med TPU, både i hjulene og som reserve. Setter inn nye TPU fra Pirelli og 30 mm dekk for høsten i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (32 minutter siden):

Når man får en spiss ting som går gjennom dekket vil slangen før eller siden punktere uansett hva den er laget av. Så det er vanskelig for meg å være enig i at tpu er mer punkteringssikkert enn butyl. Det må i så fall være om man rekker å få ut eventuelle spisse ting fra dekke før slangen er punktert. Og de er vanskeligere å reparere. Jeg har 5 punkterte tpu-slanger hengende i boden i påvente av fornuftig reparasjon. Men de ender nok i søpla, da jeg ikke vil ha noe som ikke er 100% reparert på sykkelen.

Så her skal jeg prøve slangeløst når dagens dekk er utslitt.

Du er av de som det kun finnes noen få av i Norge, og det underlaget du kjører på er ikke representativt for den gjennomsnittlige syklist. Hadde jeg syklet slik du gjør hadde jeg nok kjørt tubeless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altitude skrev (20 minutter siden):

Har 1.500 km på ny racer. Første prøvetur med butyl slangene som sykkelen kom med. Skiftet til TPU, og punkterte etter 2,46 km! Ny punktering på lørdag etter 1.500 km. Begge ganger i veiearbeidsområde hvor asfalt var frest av. 28 mm Vittoria Corsa N.EXT, rytter-vekt 78 kg, dekktrykk etter Zipp/SRAM sin dekktrykk kalkulator. Før dette 1 punktering på 4 år med TPU. Tror det er mye snakk om flaks/uflaks og kjørestil når det gjelder punkteringer. Jeg fortsetter uansett med TPU, både i hjulene og som reserve. Setter inn nye TPU fra Pirelli og 30 mm dekk for høsten i dag. 

Livet er fullt av tilfeldigheter. Noen ganger flaks og noen ganger uflaks.

Men om du har så mye uflaks som Karoline G. i store løp/ mesterskap stiller jeg spørsmålet om det kun er tilfeldig.

Og er det tilfeldig at kona og jeg har 1 punktering med Tpu slanger på 2 år og ca 50 000 km? Neppe. Det handler mye om å gjøre det enkelt og bra nok. Alt fra hvordan du legger inn slangen, via lufttrykk til kjørestil og å følge godt med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er brått ikke like entusiastisk lenger. På den gamle grusraceren har jeg nå byttet ut to TPU slanger pga sniklekkasje som jeg ikke finner ved vannbad. Slangene holder ikke på trykket i en uke.
På landeveiessykkelen er jeg nå på andre slangen som er byttet ut, snikpunkteringen ble plutselig en skikkelig lekkasje og slangen kassabel.

Fire slanger på firehundre mil imponerer ikke en som stort sett aldri har punktert ellers. Det er mulig at jeg ikke er forsiktig nok ved montasje, jeg har fokus på å være forsiktig og nøye, men det er en grense egentlig for hvor skjøre slangene kan være. Har aldri hatt slike problemer tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...