Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Sun Flyer skrev (1 time siden):

For meg som sykler ultradistanse og har følgt litt med på transcontinental race i år er det fascinerende å se hvor mange som hadde problemer med punkteringer. Som igjen førte til problemer med å skaffe slanger. Spesielt hvis man trenger lengre enn de korteste ventilene. Hva er erfaringene med å lappe tpu? Noen som har fått det til? Ikke jeg ihvertfall, har 5 punkterte slanger hengende i boden. Hvis jeg melder meg på tcr igjen. Og ikke skal kjøre slangeløst. Da blir det gammeldagse butylslanger og to pakker lappesaker. De klarer jeg iallefall å fikse om det skulle bli krise.

Jeg har hatt suksess med Aerothan og park tool patch kit, selv om Schwalbe egentlig har en egen til formålet. Når det er sagt har jeg også lest at det har vært trøbbel med lapping:

https://bikepacking.com/gear/schwalbe-aerothan-tubes-review/

Sitat

It’s worth mentioning that I have heard of others having difficulty patching the tubes when using Schwalbe’s glueless patches, but that was not my experience.

Mange her har nok mye mer erfaring enn meg, men hvis man ikke skal kjøre slangeløst hadde nok jeg helt mot TPU siden du får ca. 2 slanger til vekt og strl til en butyl.

Har også hatt trøbbel ved lapping butyl. Hvor mange slanger startet du TCR med?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Eg synest ikkje gardering mot punktering er off-topic i ein tråd om TPU, det illustrerer du jo sjølv under medbrakt-lista.

Beklager - ser at jeg delvis misforsto spørsmålet og satte i gang enda en unødig lang Sepeda-rant 😀 Om valg av nødslange tenker jeg slik:

- Har selv TPU-nødslange. Men har satt opp dekk med TPU og vet at det krever noe mer håndlag og forsiktighet enn standard butyl. Frykter at under reelle forhold - for eksempel med lykt i munnen, utslitt, i pøsende regn i mørket, med felg dekket av finkornet grus eller blant greiner og torner i skauen - kan man få hull på slangen ved montering. På lengre turer utenfor allfarsvei tar jeg derfor noen ganger med butyl-slange.

- Men flere TPU-slanger, som @Soeder sine nevnte Aerothan og de tøffere utgavene av Tubolito, skal ha større punkteringsmotstand enn standard butyl. Det burde i så fall tale for TPU som nødslange. I hodet mitt rettferdiggjør jeg valget med det. Men jeg er usikker på om det gjelder montering så vel som bruk.

Når man først har en punktering, er det fare for at man har en svakhet eller fremmedlegeme i dekk eller felg som kan forårsake ny punktering. Eller at stedlige forhold, som spiss grus, forårsaker nye punkteringer. Derav historiene om ulykkelige som bytter eller lapper slange etter slange og får stadig nye punkteringer. Selv vil jeg derfor alltid satse først på slangeløs fiks. Og har bank i karbon ennå ikke opplevd å måtte konvertere fra slangeløst til nødslange på tur.

Det er for øvrig en naturlov som sier at dersom du tar med butyl-slange, ender du opp med å gi den bort til en trengende. Og det er kanskje det aller beste 😀

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (2 timer siden):

Om valg av nødslange tenker jeg slik:

- Har selv TPU-nødslange. Men har satt opp dekk med TPU og vet at det krever noe mer håndlag og forsiktighet enn standard butyl. Frykter at under reelle forhold - for eksempel med lykt i munnen, utslitt, i pøsende regn i mørket, med felg dekket av finkornet grus eller blant greiner og torner i skauen - kan man få hull på slangen ved montering. På lengre turer utenfor allfarsvei tar jeg derfor noen ganger med butyl-slange.

(...)

Når man først har en punktering, er det fare for at man har en svakhet eller fremmedlegeme i dekk eller felg som kan forårsake ny punktering. Eller at stedlige forhold, som spiss grus, forårsaker nye punkteringer. Derav historiene om ulykkelige som bytter eller lapper slange etter slange og får stadig nye punkteringer. Selv vil jeg derfor alltid satse først på slangeløs fiks. Og har bank i karbon ennå ikke opplevd å måtte konvertere fra slangeløst til nødslange på tur.

Er enig i disse betraktningene - for egen del har jeg vanligvis med reserve-TPU på hjemlige turer hvor jeg aksepterer "risikoen", men på JR tar jeg en halvgardering med 1 butyl og 1 TPU i setevesken - litt klok av skade etter å ha oppdaget at setevesken spiste opp en av TPU-slangene.

Ved en inkurie sykler jeg imidlertid akkurat nå på racer med tubeless foran, TPU bak og butyl i setevesken - det må vel blidgjøre alle sykkelgudene 😆

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, torhovland said:

Han må kanskje bite i seg dei orda no.

Uansett litt rar strategi. Sjølv om han synest det er enklare å fikse punktering med slange enn utan (som er eit forståeleg synspunkt), kvifor ikkje likevel starte slangelaust, men utelukkande bruke slangar som fiks? Då har han ein fair sjanse til å kome i mål utan å rulle ut ein einaste slange.

Quote

Så eg vil gjerne spørre han: dersom du skulle ha sykla TCR, korleis ville du ha gardert deg mot punktering?

@Sepeda Beklagar om dette høyrdest konfronterande ut, det var absolutt ikkje meininga. Eg var berre nysgjerrig på om tida er inne for å droppe slange også som nødutstur. Men det har vi oppklart no.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi nå er inne på nødslanger - her er en anekdote uten noe som helst poeng og bare for underholdningens del 😀

Skulle i juni på arbeidstur til Litauen og bestemte meg i siste liten for å ta med sykkelen. Resulterte i nydelig tur gjennom landet.

Men hastverk er lastverk. Jeg syndet mot den gylne regel om alltid å forberede sykkelen i god tid og absolutt ikke kvelden før avreise. Nattestid oppdaget jeg luften var gått ut av det ene dekket. Kjapp spray med såpevann avslørte lekkasje ved nipler og ventil, noe som er en tydelig indikasjon på sviktende felgtape. Og helt riktig - felgtapen var skadet, trolig som følge av at den var uegnet for temperamentsfulle Silca Ultimate (siste kulepunkt). Byttet kjapt til Stan's gule felgtape og alt var vel.

Men... selv om jeg forsto risikoen, ignorerte jeg det andre dekket og håpet på det beste.

Vel fremme i Vilnius pakket jeg etter travle arbeidsdager ut sykkelen på hotellrommet. Og selvfølgelig... da jeg pumpet opp dekkene, kunne jeg konstatere at det andre hjulet nå hadde fått lekkasje, akkurat som det første. Jeg innså at problemet var akkurat det sammen - sviktende felgtape. Og at slangeløst oppsett var å glemme. Fikk av dekket, skylte guffen ned i badekaret og fjernet deler av felgtapen som var skadet.

Tubolito.jpg.e4d731607068c9c8b89120c839fb2ef7.jpg

Så tryllet jeg frem... TPU-slangen!

Skinnende oransje Tubolito. Etter fem års uverdig tilværelse i seteveske eller verktøysflaske, kom den endelig til sin rett! Ikke på grunn av punktering, men fordi den uforsiktige eieren hadde brukt felgtape som ikke var kompatibel med guffen. Jeg tror det var en lykkelig slange uansett. Den foldet seg stolt og glad ut, og fikk volum og fylde fra første pump.

Jeg satte opp dekket og så på det fullendte verket. Så først bra ut. Så slo det meg at den oransje ventilstammen skinte som en påminnelse om min tabbe, i kontrast til det andre hjulets svarte slangeløse ventil. Det andre som slo meg var bekymring for at slangen kunne bli skadet av mangelfull felgtape. Det tredje som slo meg var at jeg slett ikke følte meg bekvem med å krysse et land med slange i dekket, med medfølgende punkteringsfare som for lengst var en glemt trussel fra en fjern fortid. Skal ikke tilbake dit. Og jeg måtte vel ha ny nødslange, da?

Svaret ble å google etter nærmeste sykkelbutikk eller helst verksted som kunne ha både felgtape og guffe, og gjerne en pumpe med trykkammer for kjapt å poppe dekk. Spent troppet jeg opp hos lokale Veloklinika og ventet på at dørene skulle åpnes.

Og der kunne alt løses. Alt.

Hadde de guffe? Ja, selvsagt. Hadde de Silca Ultimate? Nei, ikke på lager, men vi ringer og får det tilkjørt umiddelbart. Hadde de Stan's gule felgtape? Ja, det er klart. Kunne de sette opp dekket for meg? Selvsagt. 

Dermed var jeg etter noen timer igjen utstyrt med fullstendig og pålitelig oppsett, klar for ethvert underlag på ethvert lufttrykk som litauisk vei, sti og middelaldersk brostein måtte kreve. Og den fine, oransje Tubolito-slangen måtte dessverre rulles pent sammen igjen, inn i glidelåsposen og inn i verktøysflasken. Men den hadde bevist sin rett til å være med på tur. Jeg tror den var stolt. Om nye fem år må jeg kanskje lure den frem igjen. Jeg er glad i den, og den vet det.

  • Like 6
  • Haha 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor enkelt det hadde vært om du hadde hatt Tpu slanger som oppsett da @Sepeda. Nå går ikke du (eller vi andre her inne heller) som et snitt av den norske syklist, slik at du fikk dette ordnet etter en del (unødvendig) arbeid. Tid er penger, pluss penger, så det var til pass for deg.

Har akkurat kommet hjem fra Voss 3-etappars ritt, med bakketempo, gateritt pg fellesstart med grusparti på et par km. Tpu slangene leverte som vanlig, med null punkteringer, upåklagelige trilleegenskaper og med GP 5000 et fantastisk grep. Med nye 30 mm dekk og 6 pund i dekka taklet de gruspartier som en drøm også. 

Kona og jeg har passet 22 000 km på Tpu i år- null punkteringer. Bra statistikk. 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (6 minutter siden):

Korleis går det an at enkelte har 22.000 km inkludert grus med null punkteringar, medan andre (Strasser) har 10 punkteringar på 4049 km?

(Etter 14 sider med debatt kan det hende vi går litt i ring her no, men pytt.)

Jeg vil vel påstå at den viktigste faktoren for punktering eller ikke ikke er slangen, men dekket. Og hvordan dekkets karakteristikker og trykk er for de rådende forhold. Og kjørestil, ikke minst. Jo røffere underlag, desto mer har kjørestil betydning. 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig gode erfaringer med TPU og GP5000 (vanlig, ikke tubeless-ready), flere tusen kilometer her i Norge med null hull.

Hadde en punktering på Mallorca i vår (viste seg å være glasskår, så ikke slangen sin feil). 

Men erfaringen fra Danmark nå i sommer var heller dårlig, der ble det fem turer og tre(!) punkteringer. Usikker om det var dekka eller slangene, tipper butyl hadde gitt opp også, men guffe hadde nok klart det.

Alle tre gangene var det en sylskarp liten stein som sto inn i rullebanen på dekket, omtrent som glasskår.. Kompisen på GP4000 hadde null hull.. GP5000 myke som smør? De er pepret med småhull etter danmarksturen..

Punkterer egentlig "aldri", og har slitt ut tre sett med GP4000 uten punktering før jeg gikk over på gp5000 og tpu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (7 minutter siden):

Korleis går det an at enkelte har 22.000 km inkludert grus med null punkteringar, medan andre (Strasser) har 10 punkteringar på 4049 km?

(Etter 14 sider med debatt kan det hende vi går litt i ring her no, men pytt.)

Da gjør Strasser åpenbart noe feil. Det er ikke normalt å punktere så mye hvis alt er satt opp slik det skal. Jeg har syklet mye i løpet av 20 år, både landevei, gravel, XC og enduro. Har kjørt med Latex, Butyl, slangeløst med/uten innlegg og TPU. Ganske sikker på at jeg ikke har 10 punktering til sammen alle disse åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, knuthaug said:

Jeg vil vel påstå at den viktigste faktoren for punktering eller ikke ikke er slangen, men dekket. Og hvordan dekkets karakteristikker og trykk er for de rådende forhold. Og kjørestil, ikke minst. Jo røffere underlag, desto mer har kjørestil betydning. 

Strasser brukte Specialized Turbo Pro 30 mm, som visstnok har eit lag med punkteringssikring. Men at han har ein uvøren køyrestil på grus, det er nok sannsynleg.

3 minutes ago, suverin said:

Men erfaringen fra Danmark nå i sommer var heller dårlig, der ble det fem turer og tre(!) punkteringer.

Dette stemmer bra med det @Sun Flyer rapporterte på tur gjennom Europa i fjor.

2 minutes ago, Krisch said:

Ganske sikker på at jeg ikke har 10 punktering til sammen alle disse åra. 

Det er min erfaring også, så eg forstår ikkje heilt kvifor fleire opplever så intenst med punkteringar. Kanskje er det som med mygg? Nokre blir angrepne, andre går fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (20 minutter siden):

Korleis går det an at enkelte har 22.000 km inkludert grus med null punkteringar, medan andre (Strasser) har 10 punkteringar på 4049 km?

(Etter 14 sider med debatt kan det hende vi går litt i ring her no, men pytt.)

Litt lotto er det jo, men er forskjell på å sykle ritt/trening (pimært landevei?) med høyt trykk som opprettholdes høyt og ultradistansesykling på alt mulig rart underlag.

Når jeg har punktert gang etter gang (butyl) har det skyldes at jeg ikke har klart å identifisere kilden i dekket. Ser for meg at man kan få litt stressende og vanskelige situasjoner hvis man punkterer i bekmørke med løsbikkjer rundt.  Uten at jeg skal beskylde Strasser for noe, så har jeg selv glippet på konas dekk fordi hun maste om fergetider mens jeg (skulle) finkjemmet dekk for fremmedlegemer.

Ekstra vanskelig synes jeg det er hvis alt er fullt av dritt. Har opplevd å få mange bittesmå saktegående punkteringer fordi det har kommet fine sandkorn inn ved bytte.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark bruker flintstein i forbindelse med veg har jeg lest. Den reiser seg lett på høykant, spesielt når det regner, og blir sylskarp. Derfor er det lett å gå på en punktering eller to der. Kjørte ritt i regnvær der i starten av juni, men berget.

Jeg sjekker og pumper dekkene til 6 og 6.5 hver gang kona og jeg skal ut å sykle. Mulig det har positiv effekt på å unngå punkteringer. Kjører ganske hardt i perioder og på varierende underlag. Er nøye på å ha dekk som ikke er slitt. Stort sett 28 tommer.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mener at det er en illustrasjon på pakken til slangene på 36 g som indikerer at de er OK for bruk med felgbrems. Jeg hadde ikke bekymret seg så mye for den kombinasjonen du nevner med mindre planen er å sykle lange, svingete utforkjøringer hvor du må bremse mye. Og så er det selvsagt forskjell på om du veier 70 eller 110 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på femte måneden med TPU-slanger - so far ingen punkteringer.

Men mener å ha lest et sted at de har kortere holdbarhet enn andre slanger, dvs at de blir tørrere etter noe over et halvår. Men finner ikke noe igjen om det nå. Noen som vet om det er tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (9 timer siden):

Mener at det er en illustrasjon på pakken til slangene på 36 g som indikerer at de er OK for bruk med felgbrems. Jeg hadde ikke bekymret seg så mye for den kombinasjonen du nevner med mindre planen er å sykle lange, svingete utforkjøringer hvor du må bremse mye. Og så er det selvsagt forskjell på om du veier 70 eller 110 kg.

Takker.

Veier et sted midt i mellom, men bor i Vestfold så det er ikke så veldig mange lange nedkjøringer her. Av det jeg kan lese på reddit skal det visstnok være ok. Spennende å prøve. Pakka ligger på pulten her nå. Kjapp levering fra Ali denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en snikpunkterng på en av TPU-slangene. når jeg har slangen dyppet i vann kommer det ikke bobler og ventilen virker OK.

For øyeblikket er slangen redusert til reserveslange ettersom den holder på luften i fire-fem timer, men er det noen quick fix her som jeg kan bruke ?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...