Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Gruskverner skrev (9 timer siden):

Så når du ruller inn knepent foran noen i samme aldersklasse i hovedfeltet er det TPU-slangenes fortjeneste, men at 4 stk fra aldersklassen under slår deg med 8 minutter og mesteparten av aldersklassen over kommer inn på samme tid er andre faktorer sin årsak - skjønner!

Selvsagt er Tpu slangene en viktig del av det hele. Suksess ligger i detaljene. Hadde jeg vunnet en gang med det oppsettet kunne det skyldest flaks- ikke når man vinner 5 av 5 fellesstarter. Så Tpu slanger gir meg selvtillit om at jeg matcher det beste i feltet. God sykkel, gode hjul, godt trent, gode dekk og ikke minst gode slanger.

NM gjelder kun plassering, så (artig at du tok deg tid til å lete opp resultatlisten også) så da gjelder ikke noe annet enn å komme først inn. Hadde jeg vist at man måtte slå klassen under for at resultatat skulle vært legitimt skulle jeg selvsagt blitt med gruppen på fire fra klassen under som kjørte fra. Vet jeg hadde sittet lett med da jeg har kjørt mot to av dem i ritt tidligere i år og slått dem. Bronsevinner var med i Race to Hell, ritt på 170 km- der slo jeg han med 2 minutter.

Når du først tok deg bryet med å lete opp resultatene på Eq timing så regner jeg med at du klikket på tidligere resultater. Da ser man at resultatene mine begynte å bli bedre i fjor, samtidig med at jeg gikk over til Tpu slanger....say no more..

Ellers går det fint, som tidligere lærer er jeg vant til at det blåser på toppene, samt å hanskes med obsternasige ungdommer som vet alt. Ser fram til oldboys (som man forøvrig blir i en alder av 30 i Norge)  så neste år kan det jo hende at Hushovd og Kristoff stiller. Knut Anders Fostervold var jo med igjen og ble nr.25 på fellesstarten , 2.5 minutt bak. Så i og med at han ikke ble lenger bak så tyder det på at nivået blant gamlekara ikke er noe særlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at TPU-slanger bedre enn butyl for de fleste formål, og ikke er noe vesentlig ytelsesmessig ulempe over slangeløst, all den tid de tester relativt likt, og rullemotstand utgjør en ekstremt marginal del av totalen i forhold treningsgrunnlag, fysiologiske forutsetninger, aerodynamikk og taktikk.

Men måten du i noen poster bruker anekdotiske resultater i amatørritt med ekstremt ubalanserte aldersbestemte klasser som "bevis" er rimelig usaklige.

Det er ikke noen vits i å hause opp TPU til å være noe mer enn det er - et kompromiss mellom latex og slangeløst. De tester ca. 0.5W dårligere enn latex, ca. 0.5W bedre enn butyl og ca. 1W dårligere enn slangeløst med tilsvarende dekk. De veier ca. ~45 gram mindre enn butyl/latex. Rittene du er med i blir ikke avgjort på slike marginer.

TPU er et greit kompromiss som gir grei rullemotstand, grei punkteringssikkerhet, bra vekt og lite styr med oppsett (ut over litt skjørere ventiler og stivere slange). Men ikke narr deg selv eller andre til å tro at objektive tester er feil pga. dine subjektive erfaringer i amatørritt.

Jeg bruker selv TPU på raceren - men da først og fremst for økt punkteringssikkerhet, "gratis" vektbesparelse og for å slippe tubeless-sølet - den aktuelle slangen (Smarttube) har dårligere rullemotstand enn f.eks. Conti Race Light butyl, men har færre rapporterte tilfeller av ventilproblematikk enn f.eks. Tubolito.

Dersom du virkelig tror at rullemotstand fra TPU har nok å si til å avgjøre rittene dine, burde du sporenstreks kjøpe deg det mest ekstreme tubeless-dekket Corsa Pro Speed TLR og spare 3-5 watt per hjul over ditt nåværende oppsett og dermed safe inn seieren i alle fremtidige ritt 😉

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ihvertfall å holde tråden oppe å gå ser jeg, så blir det opp til hver enkelt å ta alt for god fisk. Går ikke bort fra mitt nåværende oppsett. Hvorfor fikse noe som ikke trenger fikses og som fungerer optimalt. 
Ellers er det interressant å se reaksjonene på at man gjør det bra. At Janteloven står sterkt i Norge er det ingen tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (35 minutter siden):

Klarer ihvertfall å holde tråden oppe å gå ser jeg, så blir det opp til hver enkelt å ta alt for god fisk. Går ikke bort fra mitt nåværende oppsett. Hvorfor fikse noe som ikke trenger fikses og som fungerer optimalt. 
Ellers er det interressant å se reaksjonene på at man gjør det bra. At Janteloven står sterkt i Norge er det ingen tvil om. 

Du burde heller ta det som et kompliment framfor å blande inn Janteloven. Inntrykket mitt fra å kikke innom tråden og skumme sånn halvinteressert gjennom, er at oppsettet ditt er spesielt bra i et brukervennlighetsperspektiv, mer enn godt nok ytelsesmessig, men ikke avgjørende for de gode resultatene dine. Resultater er det rytteren som står for, så kudos til deg! 👍🏻

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på Kaiost både på ritt og med misjoneringen!
Du har ansvaret for at jeg så smått lengter tilbake til kombinasjonen Vittoria Pavè "open tubular" og grønne latexslanger, som alltids kunne vært bytta med TPU for å følge med i tiden. Det er den mest silkemyke kombinasjonen (eller bommullsmyke da) jeg har hatt på Colnagoen noensinne. 

Og den grønne og svarte fargen da den grønne og svarte fargen..... 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omsider fått lagt på nye dekk, samme som før, Conti 5000. Forrige oppsett var slangeløst og rikelig med flytende lateks, nå er det TPU slanger.
Dekkene virker stivere nå med TPU slanger, omtrent som om jeg har 15psi høyere trykk, kjennes ut som at det ruller litt lettere.  
Nytt oppsett gjør ingen endringer på det faktum at jeg er listefyll i ritt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et gjerrigknarkdilemma:

Før da jeg brukte butyl-slanger til 40 kroner stykket, kunne jeg gjerne hjelpe havarister med ny slange ved en punktering. Nå som det ligger en TPU-slange i lomma til 300kr kjenner jeg at terskelen for å hjelpe andre syklister har blitt høyere, F.eks vil jeg ikke lenger hjelpe en syklist med punktering på Tour de Finance lenger.  

Er det bare jeg som har blitt gnien eller noen er det noen andre som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (7 minutter siden):

Et gjerrigknarkdilemma:

Før da jeg brukte butyl-slanger til 40 kroner stykket, kunne jeg gjerne hjelpe havarister med ny slange ved en punktering. Nå som det ligger en TPU-slange i lomma til 300kr kjenner jeg at terskelen for å hjelpe andre syklister har blitt høyere, F.eks vil jeg ikke lenger hjelpe en syklist med punktering på Tour de Finance lenger.  

Er det bare jeg som har blitt gnien eller noen er det noen andre som kjenner seg igjen?

Ja, det er du som har blitt gnien
Ja; jeg kjenner meg igjen

Hvis jeg stopper opp og gir fra meg en TPU-slange til 300kr får de nummeret mitt slik at de kan vippse meg beløpet,
såfremt det da ikke er en småfin frøken man ønsker å imponere - da får jeg nummeret....

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper selvsagt alle syklister med hva som helst om man kan. I det store regnestykket er ikke en slange til 300 kr en dråpe i havet en gang.

For noen år siden gikk jeg en tur med klassen jeg var kontaktlærer for, og stoppet oppom huset der jeg bor-ca 300 meter fra skolen. En av elevene spurte om å få se på sykkelen min da han visste om interessen min. Jeg åpnet den ene av to boder der det sto sykler. Var vel drøye 10 stk inni der- bare godsaker. Eleven ble stor i øya og så på meg mens han sa: Kai, du må være rik!

Jeg kunne vært, svarte jeg…Assistenten min Erling forsto hva jeg mente og dro på smilebåndet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (16 timer siden):

Hjelper selvsagt alle syklister med hva som helst om man kan. I det store regnestykket er ikke en slange til 300 kr en dråpe i havet en gang.

For noen år siden gikk jeg en tur med klassen jeg var kontaktlærer for, og stoppet oppom huset der jeg bor-ca 300 meter fra skolen. En av elevene spurte om å få se på sykkelen min da han visste om interessen min. Jeg åpnet den ene av to boder der det sto sykler. Var vel drøye 10 stk inni der- bare godsaker. Eleven ble stor i øya og så på meg mens han sa: Kai, du må være rik!

Jeg kunne vært, svarte jeg…Assistenten min Erling forsto hva jeg mente og dro på smilebåndet.

 

kanskje eleven hadde rett 🙂
det er mange måter å måle rikdom på

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke så enkelt som om å ha med en gammel bytul-slange i reserve istedenfor TPU? Går vel helt fint å sykle resten av turen på tradisjonelle slanger. I tillegg får man et påskudd til å ta seg en pils og skifte til ny TPU-slange når man er hjemme igjen 🙂

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObserWang skrev (3 minutter siden):

Er det ikke så enkelt som om å ha med en gammel bytul-slange i reserve istedenfor TPU? Går vel helt fint å sykle resten av turen på tradisjonelle slanger. I tillegg får man et påskudd til å ta seg en pils og skifte til ny TPU-slange når man er hjemme igjen 🙂

Jeg er litt redd for TPU slangene mine:-) Så de gangene jeg ikke skal kjøre intervall eller ritt og vil spare de 70 grammene velger jeg en vanlig slange i sykkelveska. Men 2024 er fremdeles uten punkteringer-kona og jeg har bikket 20 000 km så langt i år uten å hatt behov for reserveslange (må skryte litt av slangenes fortreffelighet- til stor irritasjon for enkelte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, ObserWang said:

Er det ikke så enkelt som om å ha med en gammel bytul-slange i reserve istedenfor TPU? Går vel helt fint å sykle resten av turen på tradisjonelle slanger. I tillegg får man et påskudd til å ta seg en pils og skifte til ny TPU-slange når man er hjemme igjen 🙂

Før når jeg brukte butylslanger fikk jeg med meg én slange og et multiverktøy i sadeltvesken jeg bruker (Lezyne Road Caddy), med TPU-slanger får jeg to slanger, multiverktøy pluss tre dekkspaker i samme veske. Skal sies at jeg aldri har hatt behov å bytte to slanger på samme tur, men er greit å slippe og måtte stå i grøfta å lappe dersom det skulle skje.

Men et påskudd til å drikke pils er ikke så verst det heller 😉

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObserWang skrev (55 minutter siden):

Er det ikke så enkelt som om å ha med en gammel bytul-slange i reserve istedenfor TPU? Går vel helt fint å sykle resten av turen på tradisjonelle slanger. I tillegg får man et påskudd til å ta seg en pils og skifte til ny TPU-slange når man er hjemme igjen 🙂

Som småbarnsfar til to troll under tre år, er det imponerende at jeg i det hele tatt får syklet. Jeg har ikke tid eller interesse av å gjøre samme jobb to ganger.  Det er ikke en celle i kroppen som har lyst til å sette inn en nød-butylslange for å komme hjem for deretter å bruke tid på bytte tilbake til TPU og rulle sammen nødslangen og plassere den i veska. På samme måte skriver jeg ikke arbeidsnotat for hånd før jeg skriver de på PC.

Som en digresjon til å være småbarnsfar: våtservietter har et mye større bruksområde enn det man tror og jeg bruker babyservietter til å tørke av sykkelen etter hver tur! 

Når det sagt, havaristen som startet tankerekka min, var en landeveistandemsykkel der det så ut som syklist nr to hadde utfordringer med synet. Der gikk det med både TPU og Co2 for å hjelpe dem videre på ferden uten at jeg ba om vippsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (1 time siden):

Treng ein å spare gram når ein skal kjøre intervall?

Alle motbakkeintervaller må kjøres med samme oppsett. De grammene er en ting, men rullemotstanden da mann. Med 350 watt i 4 min og 6% stigning er forskjellen som å gå fra tre girs vanlig sykkel til el-sykkel.

Bare prøv det dere som ikke har gjort det. 

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som sykler ultradistanse og har følgt litt med på transcontinental race i år er det fascinerende å se hvor mange som hadde problemer med punkteringer. Som igjen førte til problemer med å skaffe slanger. Spesielt hvis man trenger lengre enn de korteste ventilene. Hva er erfaringene med å lappe tpu? Noen som har fått det til? Ikke jeg ihvertfall, har 5 punkterte slanger hengende i boden. Hvis jeg melder meg på tcr igjen. Og ikke skal kjøre slangeløst. Da blir det gammeldagse butylslanger og to pakker lappesaker. De klarer jeg iallefall å fikse om det skulle bli krise.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkjer omtrent det same:

  • Køyre slangelaust.
  • Satse på at det går bra. Det gjer det så og seie alltid. På AMR hadde eg 0 punkteringar (så vidt eg veit). På Sverigetempot fekk eg riktignok punktering, men det tetta seg av seg sjølv. Bortsett frå det er det 5 år sidan eg punkterte på langtur (både med og utan slangar).
  • Ha med pluggar, tire boots, guffe, gummilim, nål og tråd (tanntråd).
  • Likevel ha med eit par butyl-slangar.
  • Og plenty lappesaker.

Men eg merka meg denne kommentaren frå @Sepeda for nokre veker sidan:

On 7/15/2024 at 11:07 AM, Sepeda said:

Hvorfor folk fortsetter å mene at ekstraslange er rett beredskap for slangeløs punktering, forblir et mysterium for meg 😀

Så eg vil gjerne spørre han: dersom du skulle ha sykla TCR, korleis ville du ha gardert deg mot punktering?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @torhovland og forsinket gratulasjon med Atlas Mountain Race og andre imponerende prestasjoner jeg måtte ha gått glipp av i tiden jeg var ute av forumet!

Jeg tenker at denne tråden bør handle om TPU, ikke slangeløst oppsett. Jeg gjøre et unntak når det er du som spør 😊 men dette er ikke ment som argumenter mot bruk av slange generelt eller TPU spesifikt.

Jeg skal heller ikke pretendere å gi deg noen som helst råd - du har erfaring som langt overstiger min og jeg ser at du har et vel gjennomtenkt oppsett og utrustning.

Stikkordene for meg tror jeg er mange av de samme som for deg.

Oppsett:

- dekk med lav rullemostand og egnet grad av punkteringsmotstand i sidevegger og rullebane;

- guffe egnet for tetting av størst mulig hull under det aktuelle dekktrykket. Silca Ultimate utmerker seg ved landeveistrykk og jeg håper at Muc-Offs nye landeveisguffe skal være like bra;

- frisk og godt ristet guffe i dekkene ved start;

- fullstendig oppsett med felgtape og ventiler som man har sjekket og vet er solid og ikke har noen lekkasjer.

Medbrakt:

- miniflaske/minipose med frisk guffe ved behov for påfyll rett i ventilåpningen;

- pluggesett som Dynaplug eller annet man måtte foretrekke;

- nødslange i TPU eller butyl i det antall man måtte anse som nødvendig;

- et par ekstra ventilkjerner om en kjerne skulle komme bort under påfyll av guffe eller være tettet av guffe;

- minipumpe og ventilverktøy, det sier seg selv.

Mange vil spørre hvorfor man skal ha med både guffe, pluggesett og ekstraslange, men jeg behøver ikke forklare det for deg.

Uten at jeg har tenkt gjennom om det er naturlig i et ritt som TCR, kan man også vurdere lappesaker som Tip Top Tubeless som også har sementlim som reagerer med vulkanisert gummi, evt. større lapper/dekkbiter for lapping av større revner/hull, evt. nål og tråd, og CO2-patron for popping av lappet dekk.

Så, jeg er sikker på at ingenting av dette er nytt for deg. Poenget med den opprinnelige kommentaren min er ikke at man ikke bør ha med nødslange på lange turer eller ritt, men at første, enkleste og raskeste løsning på slangeløst trykktap sjelden er å konvertere til slange.

Så foreslår jeg at vi vender tilbake til TPU 😊👍

  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Eg synest ikkje gardering mot punktering er off-topic i ein tråd om TPU, det illustrerer du jo sjølv under medbrakt-lista.

Men ja, det springande punktet her, som @Sun Flyer spør om, er om TPU er god nok gardering. Eg for min del stolar ikkje nok på TPU (sjølv om det godt kan hende at dei variantane som ikkje er superlette er bra), og tek difor med butyl og lappesaker, sjølv om dei tek ein del plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...