Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Ndreas skrev (23 timer siden):

For min egen del hadde jeg en rar TPU opplevelse:

Søndag morgen, pumpe fra 40-60psi for å forberede til landeveistur. Gjennomførte 3t sykling uten problemer (dog en kamerat punkterte). Sykkelen står inne til mandags morgen, sykler på jobb, jobber, sykler hjem, og ca 3t etter jeg kommer hjem er dekket flatt. Pumper så opp til 40psi og det står helt til tirsdags morgen med samme trykk. Sykler til jobb og merker kanskje litt sig på den halvtimen. Blir spennende å se i ettermiddag, men kallet mot tubeless blir høyere 😄

Liten oppdatering her, trykket har holdt kjempefint siden jeg pumpet opp mandag ettermiddag. Vi hadde et par unger på besøk mandag, så min beste teori er at et av barna i huset har funnet seg en artig ting å leke med. Ganske usannsynlig mtp mekanikken i å skru av hette, ventilhode, første bursten med luft og så skru alt tilbake igjen men...

Da er iaf tubeless satt på vent en stund til 😄

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg leste "ventilhette" @Ndreas? Den skal jo i søpla sammen med den lille papiresken slangen kom i.

Minner meg litt om bestefar som hadde kjøpt ny bil. Vi ungene fikk aller nådigst sitte baki, oppå den plasten som var montert fra fabrikken som beskyttelse. Bestefar fjernet plasten da bilen skulle selges noen år senere....

PS: Jeg har solgt mange sykler opp gjennom årene, men aldri en med ventilhette på.

 

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en Revoloop TPU jeg har liggende i boden har helt glatt stamme. Er det noe problem å få slik skru-på pumpe til å sitte om man får bruk for den på tur. Har vel en Topeak sak nå på 18 cm og 88 gram med liten innvendig slange, men er egentlig ikke noe fan av skru-på pumpehoder. Er vel 5-6 år siden jeg selv hadde bruk for den. Kjører slangeløst så den blir bare med som back-up.

Har en Silca Tattico på gravelen, men kommer ikke på tale å ha pumpe på over 100 gram på landeveien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På terreng kjører jeg så vilt at der må jeg ha hetter 😄 

Men når du sier det så bør det gå fint på graveln, jeg får ta av en først å teste så det ikke går til helvette på begge hjula samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (1 time siden):

Ser en Revoloop TPU jeg har liggende i boden har helt glatt stamme. Er det noe problem å få slik skru-på pumpe til å sitte om man får bruk for den på tur. Har vel en Topeak sak nå på 18 cm og 88 gram med liten innvendig slange, men er egentlig ikke noe fan av skru-på pumpehoder. Er vel 5-6 år siden jeg selv hadde bruk for den. Kjører slangeløst så den blir bare med som back-up.

Har en Silca Tattico på gravelen, men kommer ikke på tale å ha pumpe på over 100 gram på landeveien. 

Det var nettopp en Silca Tattica som feilet sammen med RideNow for meg ved punktering for et par-tre uker siden. Jeg trodde først det var for at stammen var for glatt, men etter å ha sjekket nøyere er stammen for tykk slik at pumpehodet stopper i kanten på stammen og dermed ikke tetter godt nok.

Så tipset er å teste medbrakte kombinasjoner før man legger ut på tur.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (På 23.6.2024 den 21.25):

(...)

I dag sjekket jeg bare luftrykket før jeg skulle sykle Master NM landevei i Molde. Som Mastersyklist kan det ikke gjøres bedre enn å bli Nr.1 i NM. Så med RideNow 36g i dekkene ble man Norgesmester.

Skal kjøre Tpu i VM Masters også. 

 

Gratulerer! 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelse om pumpe og manglende spor til å skru på TPU.

Og jeg som var så fornøyd med å ha funnet plass til en Pocket Drive i sadelveska, så jeg slipper å ha den festet til ramma...

What next:

- Finnes det noen adapter å ha imellom?

- Eller er det andre alternativer som er like korte (sub 15cm)? 

Ser ut som jeg kanskje likevel skal gå for en AliExpress oppdladbar minipumpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var mange påstander uten noen empiri eller øvrig forklaring på hvorfor vi skal tro på at dette firmaet plutselig skal være markedsledene.

Da er det i hvert fall greit for dem at BikeRumor sin forretningsmodell hovedsakelig baserer seg på å ukritisk omskrive pressemeldinger til "artikler" 😃

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at det kommer flere produsenter. Kanskje litt mer konkurranse kan presse prisene noe 😅

For min del er størrelsen litt dealbreaker. Foretrekker 28-35mm intervallet for å ha samme backup på racer og gravel. Her finnes det bare i "superdurable" på nesten 100g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2024 at 11:52 AM, kettill said:

Det var nettopp en Silca Tattica som feilet sammen med RideNow for meg ved punktering for et par-tre uker siden. Jeg trodde først det var for at stammen var for glatt, men etter å ha sjekket nøyere er stammen for tykk slik at pumpehodet stopper i kanten på stammen og dermed ikke tetter godt nok.

Så tipset er å teste medbrakte kombinasjoner før man legger ut på tur.

@kettill, takk for tipset. Jeg skulle akkurat til å kjøpe en Tattico. Husker du hvilken RideNow TPU modell du har, altså hvordan stamme/ventil ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 time siden):

Jeg tror det er best å vente og se om disse vinner norgesmesterskap før man slår til. 

Enig i det. Med fersk Norgesmestertittel i lomma og RideNow 36g Tpu slanger i dekka er det ikke mulig å prestere bedre. Tar med at med det oppsettet er det ingen i Norge i år som har syklet fortere i samme ritt og aldersklasse. Så statistikken lyver ikke. RideNow Tpu på 5 ritt og 5 seire i Norge. Ble riktignok bare nr.5 på UCI Gran Fondo Svendborg, VM uttakning i Danmark, men det holdt med god margin til å bli kvalifisert til VM.
Så ingen tvil om at vil du ha hjul som triller godt, sjelden punkterer og gir lettere totalvekt så går du for RideNow Tpu. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (43 minutter siden):

Men den ekte norgesmesteren, Markus Hoelgaard, kjørte vel slangeløst? 😜

Du mener det er sammenlignbart? Proffsyklistene og oss andre.

Som jeg har sagt mange ganger: for de som kjører på Uno-X eller ritt med brostein ville jeg valgt slangeløst. Mener de færreste har egen servicebil og mekaniker kjørende rett bak slik Uno/X har…med Tpu trenger man ikke det.

Så jo mer jeg kjører på Tpu, jo mer overbevist blir jeg om at det er bedre i bruk enn slangeløst. 

Så et offisielt Master NM er ikke bra nok for tubeless tilhengere, interressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å sette den prestasjonen litt i kontekst da mr. plastslangemann - hvor mange minutter var dere etter raskeste aldersklasse som startet i samme felt, var du i hovedfeltet ved mål og trillet aldersklassene over inn til samme tid, og hvor mange startet 😉 ?

Kan for øvrig nevne at Tattico Mini er litt kilen på Pirelli Smarttube, det går etter noen forsøk men vesentlig enklere på noen tilfeldige andre Conti-ventiler jeg har testet den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å vinne ritt, kan det være at mye trening/sykling er en viktigere faktor enn om man bruker butylslanger, lateksslanger, kjører tubeless eller bruker TPUslanger? Jeg har prøvd alle disse oppsettene, i den rekkefølgen jeg lister opp. Kjører altså TPU nå, og er veldig fornøyd, men mindre komfortabelt enn tubeless. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg brukte mer enn 8-10 minutter på å sette opp hjulsettene i husstanden slangeløst. Hvorfor skal man gå over til TPU og ta vekk den muligheten man har til å sykle ufortrødent videre ved en eventuell punktering. Punkterer du med TPU må man jo bytte slange? Når det er slik at det er så lite ekstra jobb, vil hvertfall jeg ha muligheten for bistand fra guffa. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter JR-deltakelsen forrige helg måtte selvsagt sykkel vaskes og gjennomgåes ved hjemkomst. Det siste jeg gjorde etter vask og smøring var å titte over dekkene, og der fant jeg det jeg trodde var en bitteliten skarp stein som satt fast i rullebanen på bakdekket. Forsøkte å pirke den ut med en liten flattrekker uten hell, og måtte hente pinsett. Overraskelsen var stor da jeg dro ut den avbildede lille gjenstanden. 8-9 mm lang sylskarp liten ståldings som hadde punktert enhver slange. Mitt slangeløse oppsett reddet meg fra et stopp.
Jeg vant ikke Jotunheimen Rundt, kom faktisk ikke engang til mål denne gangen, og dét antar jeg selvfølgelig hadde gjort om jeg hadde kjørt med tpu, selv om konkurransen er skarp i M40-49.  
Som en liten sideanekdote legger jeg til at jeg nok en gang kjørte på mine hooklesshjul. Jeg bare pumpet dem opp til ønsket trykk 30 min før start, og kjørte glad og fornøyd 300 km uten problemer. 88 km/t toppet jeg ut på ned til Vågåvatn, nok en gang uten å dø. 
 

 

IMG_3154.jpeg

  • Like 6
  • Wow 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (7 timer siden):

Du mener det er sammenlignbart? Proffsyklistene og oss andre.

Som jeg har sagt mange ganger: for de som kjører på Uno-X eller ritt med brostein ville jeg valgt slangeløst. Mener de færreste har egen servicebil og mekaniker kjørende rett bak slik Uno/X har…med Tpu trenger man ikke det.

Så jo mer jeg kjører på Tpu, jo mer overbevist blir jeg om at det er bedre i bruk enn slangeløst. 

Så et offisielt Master NM er ikke bra nok for tubeless tilhengere, interressant.

Bare tulla litt jeg altså, men er jo litt morro at du skryter av hvor god du er i hver eneste tpu-post, mens når jeg sier at de aller beste bruker slangeløst så er ikke det gyldig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dandor skrev (10 timer siden):

@kettill, takk for tipset. Jeg skulle akkurat til å kjøpe en Tattico. Husker du hvilken RideNow TPU modell du har, altså hvordan stamme/ventil ser ut?

Det er 36 g road tube. Har både hvit og sort i tre forskjellige lengder på ventilstamme og de måler hhv 5,85 og 5,95 mm med skyvelær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (3 timer siden):

Kan være greit å sette den prestasjonen litt i kontekst da mr. plastslangemann - hvor mange minutter var dere etter raskeste aldersklasse som startet i samme felt, var du i hovedfeltet ved mål og trillet aldersklassene over inn til samme tid, og hvor mange startet 😉 ?

Kan for øvrig nevne at Tattico Mini er litt kilen på Pirelli Smarttube, det går etter noen forsøk men vesentlig enklere på noen tilfeldige andre Conti-ventiler jeg har testet den på.

Du får stille opp på neste års NM Masters for å se nivået, Ut fra kommentaren høres det ut som om du ikke mener det er noe særlig. Ellers er det bare å søke på resultater så ser du tallene. Men nå er vel aktive fellesstartritt slik at det er kun plasseringen som teller og de som ikke er i din klasse er ikke mye å bry seg om.

Men kan sette det i kontekst slik at nivået blir satt. Turritt kjøres på en helt annen måte, så jeg kan jo ta  Randsfjorden rundt so  et eksempel på hvor fort Tpu slanger går. Randsfjorden rundt individuell start hadde to puljer: Alle over 50 år startet sammen- 35 stk i M50, 45 stk i M55, 17 stk i M60, 15 stk i M65, 7 stk i M70, 2 stk i M75- totalt 121 stk.

Raskeste tid i gruppa var 3:41:24.

Det fordelte seg slik: 16 stk M50, 4 stk M55, 2 stk M60, 1 stk M65. 

Så av 121 startende var det en tetgruppe på 23 stk som kom samlet i mål, etter spurt siste bakken. 

Du kan jo leste resultatlista med de 12 beste i hver klasse og se om du kjenner noen slik at du får lagt lista for nivået på syklisten med plastslanger. 

https://live.eqtiming.com/70263#result:269626-9-1275778-1-1-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting som er helt sikkert; 1) du er godt trent og 2) du hadde fortsatt blitt oldboys norgesmester selvom jeg hadde sneket meg inn i boden din og skiftet til butylslanger eller tubeless kvelden før.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når du ruller inn knepent foran noen i samme aldersklasse i hovedfeltet er det TPU-slangenes fortjeneste, men at 4 stk fra aldersklassen under slår deg med 8 minutter og mesteparten av aldersklassen over kommer inn på samme tid er andre faktorer sin årsak - skjønner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...