Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Det borger for topp kvalitet når det har vært i bruk så lenge og syklister oppnår toppresultater i 2024. Kvalifiserer seg sågar til VM for Masters med Tpu slanger. Takk for at du bidrar til å heve statusen på slanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 timer siden):

Her er flere bilder fra samme tidsepoke 😎

Screenshot_20240612_131510_Chrome.jpg

Du skal ha kred for å ha tatt deg bryet med å google deg fram til bilder fra TPUslangens barndom. Sykler selv med TPU, riktignok en modifisert utgave fra 2024, men ser jo nå at jeg er på ville veier. Det at jeg ikke har sett lyset før, i form av klissete guffe, det er ene og alene min feil. Beklager.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (37 minutter siden):

Du er nok ikke på ville veier, men at slange folket er litt hårsåre på dårlig forsøk på humor slutter aldri å overaske meg😎

Hehe...ingen som er hårsåre her i gården. Men i mitt google søk etter tubeless så er det tydelig at i det store globale bildet er nok det historisk sett bare en døgnflue.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget i dag at beskyttelsesposen jeg har rundt en av reserveslangene i sadeltasken var revet opp av glidelåsen, så jeg tok ut slangen for å pumpe den opp og sjekke etter lekkasjen. Da jeg kom til 2 bar og den sprengte, kom jeg på at TPU ikke er like fleksibelt som Butyl 🙂

Det var ikke så farlig, siden jeg uansett ikke stolte på slangen og jeg i tillegg innså at den har for kort ventil for en av felgene mine.

Men da jeg testet den andre (bare til 1 bar denne gangen), så jeg at den har en merkbar innsnevring i plastskjøten. Dette er Reveloop Race Ultra, som jeg egentlig kjøpte utelukkende som reserveslange.

En Pirelli Smarttube i gravel-dekk-størrelse jeg hadde liggende, har ikke samme innsnevring.

Vet ikke om det har noen praktisk betydning, men det så litt snodig ut hvis den beholder samme form ved fullt trykk inni dekket.

 

 

PXL_20240616_174051589.jpg

PXL_20240616_174509139.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (10 minutter siden):

Oppdaget i dag at beskyttelsesposen jeg har rundt en av reserveslangene i sadeltasken var revet opp av glidelåsen, så jeg tok ut slangen for å pumpe den opp og sjekke etter lekkasjen. Da jeg kom til 2 bar og den sprengte, kom jeg på at TPU ikke er like fleksibelt som Butyl 🙂

Det var ikke så farlig, siden jeg uansett ikke stolte på slangen og jeg i tillegg innså at den har for kort ventil for en av felgene mine.

Men da jeg testet den andre (bare til 1 bar denne gangen), så jeg at den har en merkbar innsnevring i plastskjøten. Dette er Reveloop Race Ultra, som jeg egentlig kjøpte utelukkende som reserveslange.

En Pirelli Smarttube i gravel-dekk-størrelse jeg hadde liggende, har ikke samme innsnevring.

Vet ikke om det har noen praktisk betydning, men det så litt snodig ut hvis den beholder samme form ved fullt trykk inni dekket.

 

 

PXL_20240616_174051589.jpg

PXL_20240616_174509139.jpg

TPU-slanger skal vel helst ikke pumpes opp uten dekk rundt. RideNow er iallefall veldig nøye med å påpeke at 6 psi er maks.

Screenshot_20240616-222202.png.82c8d763c491d6568ed61ad79992921f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag sigepunktering på langtur, byttet til ny tpu (ride now) og hadde ny sigepunktering på denne slangen også, men holdt i 5-6 mil fra bytte. Testet begge slanger hjemme og det ser foreløpig ut som at det er ventilen som ikke har vært tight nok. Ikke selve kjernen, men den man skrur ut når det skal pumpes. Noen som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt sigepunktering med de RideNow 36 slangene kona og jeg bruker. Ikke punktering i det hele tatt i år. Hittil i år har kona og jeg syklet over 18 000 km på Tpu slanger. Så at det finnes bedre punkteringsikkerhet enn Tpu er det ingen som får meg til å tro. Vi bruker mellom 6 og 6.5 bar i dekkene og med gode 4550 og 50 mm karbonhjul triller dette fremdeles meget bra. Komforten på Continental 5000 i 28 mmm utgave er upåklagelig.

Det er noen tubeless entusiaster som hevder at det går fortere med tubeless og at jeg ville kjørt raskere med det.

Hva skal man si til det? Gode resultater ligger i trening og detaljene. En av suksessfaktorene for meg i år har vært Tpu slanger. Jeg er så trygg på at dette fungerer og trenger ikke bekymre meg for om dekket popper av, er det nok guffe, har jeg riktig dekk og bredde på det.  Det eneste jeg gjør når jeg skal ut er å sjekke luftrykker og kjøre ivei.

I dag sjekket jeg bare luftrykket før jeg skulle sykle Master NM landevei i Molde. Som Mastersyklist kan det ikke gjøres bedre enn å bli Nr.1 i NM. Så med RideNow 36g i dekkene ble man Norgesmester.

Skal kjøre Tpu i VM Masters også. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en RideNow-slange som begynte å sige etter at jeg byttet til nye dekk. Har opplevd en gang å miste luft pga. ventilen, men etter å ha gått fra 70 til 40 PSI over natta tre ganger på rad tenker jeg noe har skjedd under montering. Byttet til ny slange, og har ikke hatt noen problemer siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å sjekket enda nøyere så fant jeg en ørliten splint i dekket. Usynlig fra utsiden, og såvidt følbar på innsiden. Men det var altså denne som førte til sigepunkteringen. Blir jo litt skeptisk, men får vel gi det noen sjanser til. Skal riktignok til Alpene om et par uker, og satser da på klassisk butylslange. Screenshot_20240624_204917_com.android.gallery3d.jpg.d5a3c000c69d8bab20adfe2dda2ad380.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste win-win løsningen for deg er jo å kjøre butyl også ha med tpu som reserveslange(r).

For min egen del hadde jeg en rar TPU opplevelse:

Søndag morgen, pumpe fra 40-60psi for å forberede til landeveistur. Gjennomførte 3t sykling uten problemer (dog en kamerat punkterte). Sykkelen står inne til mandags morgen, sykler på jobb, jobber, sykler hjem, og ca 3t etter jeg kommer hjem er dekket flatt. Pumper så opp til 40psi og det står helt til tirsdags morgen med samme trykk. Sykler til jobb og merker kanskje litt sig på den halvtimen. Blir spennende å se i ettermiddag, men kallet mot tubeless blir høyere 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 8.6.2024 den 11.49):

ditto for "slaktes"

SJOKKEKSPLOSJON ....kan kanskje kombineres med TPU -slanger? Litt synd man ikke klarer å snike inn et "naken" eller "penis" inn i mellom der..

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nono, husk jeg er en gammel mann..

Som speakeren under NM Master sa i Molde: Da jeg fylte 60 år hadde jeg selskap på Savalen og familie var invitert. Så var det en av ungdommene som lurte på hvor gammel jeg var. Ja jeg holder meg jo bra tenkte jeg og spurte: Hvor gammel tror du at jeg er da?

70 år svarte ungdommen. 70 år sa jeg, nei nå må du gi deg, jeg er bare 60.

Ungdommen tenkte hardt så jeg, og forsøkte nok å ro seg i land.

Ja, men du ser ut som du er 70......

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpet opp sykkelen torsdag med ridenow tpu. Syklet så til Larvik, og så Larvik - Trondheim søndag til i dag. Har foreløpig ikke pumpet noe mer. Tung sykkel, minst 25 kg. Selvfølgelig ingen punkteringer. Men veiene her er jo nesten perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...