Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Har samme erfaring som Sykkelist1, Orange Seal tørker ut over tid og etter 3-4 måneder er det på tide å etterfylle. Som regel rister jeg bare litt på hjulet, hvis jeg ikke hører lyden av væske inne fra hjulet fyller jeg på 30 mL. Benytter en stor sprøyte fra apoteket og en plastslange som jeg mener fulgte med en flaske med Muc-Off (en guffe jeg absolutt vil fraråde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig merkelig hvordan folk har så forskjellige opplevelser av samme guffe 😄

Skulle tro innsiden av de fleste dekkene var ganske lik, og at vi "alle" sykler regelmessig nok (en tur i uka/hver andre uke) til at guffa får svinge på seg uten å størkne.

Jeg har som nevnt tidligere kjørt muc-off på terreng et par år, kun fylt guffe etter punktering og har aldri opplevd uttørka guffe, selv ikke når jeg skifter til piggdekk etter typ 8mnd har vanlig hageslange lett spylt bort alt av gufferester i de gamle dekka. Heller aldri hatt noe problem med det på vinteren på turer ned i minus tjue. Men sykkelen har blitt lagret inne hele året da. Har heller ikke kjørt (pigg)dekkene i vaskemaskin først ala @Ole😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt naive ønske ville vært at denne tråden handlet om det trådstarter faktisk spurte om, nemlig TPU-slanger, forskjeller mellom de forskjellige TPU-slangene på markedet, og fordeler og ulemper sammenliknet med butyl og latex.

Vet at det de klassiske sykkeldebattene er artige, men det er begrenset hva disse mer tilfeldige sammenlikningene med slangeløst oppsett gir. Guffer som Orange Seal og Orange Seal Endurance er forskjellige, akkurat som Stan's og Stan's Race, og man velger etter den funksjon man ønsker. Levetid avhenger av bestanddeler i guffen, materiale i dekket, mengde, bruk og temperatur. Det er lite givende når man bruker dette i kampen mellom to så forskjellige systemer som slange og slangeløst.

Det er brillefint at vi har både slanger og slangeløse oppsett, med den valgfriheten det gir den enkelte.

  • Like 2
  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (18 minutter siden):

Mitt naive ønske ville vært at denne tråden handlet om det trådstarter faktisk spurte om, nemlig TPU-slanger, forskjeller mellom de forskjellige TPU-slangene på markedet, og fordeler og ulemper sammenliknet med butyl og latex.

Forsåvidt enig, men når man først begynner å sammenlikne mot andre alternativer gir det ingen mening å utelukke slangeløst, selv om variablene der er mange flere enn for butyl/latex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (19 timer siden):

...Vanlig Conti Race light butyl eller Vittoria latex veier ca 80g/stk, gitt samme antakelse som over gir det en slangevekt på ca 160g totalt, da lurer jeg veldig på hvordan det er mulig å spare 250g eller 150g for den saks skyld.

Veldig vanskelig å vurdere hvilke slanger man egentlig skal sammenligne med.

Selv ble det 50g spart pr slange (sykler alltid med 3 eller mer med). Syklet da ikke med de tynneste bytur slangene, og latex passet dårlig (lekker for mye).

Tenker kanskje feil, men i mitt hode burde kanskje de tynneste sammenlignet med hverandre. Altså conti race light og vittoria latex mot sub 30g TPU. Skulle gjerne hatt test av punkteringssikkerhet for å bedre kunne si hva som er tilsvarende, men det er kanskje ikke noe man får gjort på slanger i praksis?

Det beste er kanskje pakkvolumet på ekstraslange(ne) da. Vekt og rullemotstand blir nok "marginal gains".

Ellers veldig enig med Sepeda. TPU og slangeløst kan fint leve side om side litt til. Mange fine clincher hjulsett som ikke bør skrotes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje bidratt litt til utvanning av tråden, men det er jo nyttig å diskutere produkter med samme bruksområde opp mot hverandre?  De fleste ønsker vel å bli opplyst om de beste alternativer, og ikke bare i blinde sluke ensidig kritikk eller promotering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cycling weekly har en Gjennomgang av TPU slanger.

Sitat

The biggest issue with TPU tubes is the fragility of the valves. This is a key weight saving measure—a plastic valve is lighter than a metal one, but it’s also the likeliest failure point.

Tubolito's ventiler røk 2 ganger. Ellers får man vite hvem som har avtakbar ventilkjerne og om de kan brukes på felgbrems.

Kjørefølelsen til de letteste variantene (Vittoria og Revoloop) hylles, men han ryker en Revoloop ved overfylling (120 psi i gravel variant). Åpenbart ikke et aktuelt trykk å fylle til, men ikke veldig tillitsvekkende. Blir ikke trykket inne slangen høyere hvis man treffer en kant f. eks? Synes det bekrefter oppfattelsen om at de letteste variantene er skjøre og tåler lite.

Så jeg er ikke helt enig i konklusjonen, men det koker vel mye ned til rytter og preferanser. Stoler vel så mye på mine Aerothan som butyl, både i og som backup. Kjøpte de tross alt via gammelt forum så de har jo overlevd en stund🤙

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at det blir så høyt trykk om du kjører på en kant siden luft komprimeres så mye. Skal litt til for å bygge trykk, fyller du slangen med vann derimot.

Nå bruker jeg ikke TPU slanger selv, har kun en i backup når dekket blåses av hookless felgen min i høy fart. Nå begynner jo disse slangene å bli godt utprøvd, så om du bruker de innenfor spekk hadde jeg ikke vært bekymret. 

PS Ikke bruk "hylles" ukritisk om du ikke jobber i Dagbladet, får hjerneblødning av alt som hylles. Det være seg Ødegaard som hylles for å knyte skoa sine selv til Haaland som hylles for å skrive en autograf.

 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (2 timer siden):

Cycling weekly har en Gjennomgang av TPU slanger.

Tubolito's ventiler røk 2 ganger. Ellers får man vite hvem som har avtakbar ventilkjerne og om de kan brukes på felgbrems.

Hvordan ødelegger de ventilen? Man trenger jo ikke akkurat bruke hverken kraft eller bende og bøye når man setter på pumpehode og fyller luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
  • I broke a Tubolito valve stem after a tubeless failure on a ride, and also cracked another one adjusting the valve core
Sitat

Pumps put pressure on valves stems during the inflation process, and for some plastic valves this is too much. It’s a lousy feeling to be out in the woods somewhere trying to fix a flat and snap the valve off your only spare tube. I had this happen to me more than once, snapping one valve stem off completely and cracking others. Additionally, plastic valves are smooth, so a pump that threads onto the valve stem won’t work to inflate the tube, which is another scenario you don’t want to experience while out of cell-phone range.

Også henger ikke beskrivelsene om Tubolito helt sammen med erfaringene:

Sitat
  • Circular reinforcement around valve stem is well-executed

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (På 5.6.2024 den 9.09):

Har samme erfaring som Sykkelist1, Orange Seal tørker ut over tid og etter 3-4 måneder er det på tide å etterfylle. Som regel rister jeg bare litt på hjulet, hvis jeg ikke hører lyden av væske inne fra hjulet fyller jeg på 30 mL. Benytter en stor sprøyte fra apoteket og en plastslange som jeg mener fulgte med en flaske med Muc-Off (en guffe jeg absolutt vil fraråde).

Jeg har brukt orange seal en gang og gjør det ikke igjen. Guffa tørket veldig kjapt, det var mer snakk om få uker enn måneder. Mulig orange seal er egnet til å tette dekk som Conti RK som har relativt porøse dekksider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 4.6.2024 den 11.06):

 Jeg forstår enda ikke helt hva som er enklere med å bruke slanger enn ikke.  Det med rullemotstand er jo så marginalt uansett at det argumentet faller bort for min del, jeg vil bare ha et oppsett som er trygt på lang sikt. 

Min erfaring med slangeløst oppsett er at det fort blir veldig mye søl og det er hovedgrunnen til at jeg har satt opp det nye hjulsettet på fulldemperen med TPU slanger.
Når jeg kjøper nye dekk til landeveissykkelen ligger det nye TPU slanger i boden og venter på å bli montert

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkterte i går på vei hjem fra jobb. Ingen problem tenkte jeg, og dro frem TPU-slangen fra seteveska. Men da jeg koblet min Silca Tattica på for å pumpe opp ville ikke pumpa sitte fast på den glatte ventilen. Denne har en fleksibel slange slik at det ikke gikk å presse den inn mens jeg pumpet heller. Så der sto jeg da i regnet og grublet på løsninger. Lappe den gamle slangen dukket opp som en løsning. Frem med den fine lille klistrelappen. Nei, ville ikke feste på slangen i regnet. Da ble det ringt etter skyss. 

Vel hjemme måtte jeg prøve om det bare var stresset i situasjonen som spilte meg et puss. Da viste det seg at TPU-slangen allerede hadde et lite hull. Det kan jo være at dette har kommet mens jeg monterte, men hadde ikke fått inn noe luft, så tvilsomt.

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (53 minutter siden):

Det er derfor du skal ha den lekre batteripumpen fra aliexpress som du holder på plass mens den tar seg av å fylle luft uansett hvor glatt ventilstammen er.

Har du link til varianten du har- som da er testet og gått igjennom kvalitetskontrollen?  Ellers var det en del punkteringer under helgas UCI Master Gran Fondo i Svendborg. Sto en del langs veien, og minst tre av de Norske punkterte. Kona og jeg kom oss gjennom uten uhell- begge med de samme RN 36g som ble montert i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (10 timer siden):

Har du link til varianten du har- som da er testet og gått igjennom kvalitetskontrollen?  Ellers var det en del punkteringer under helgas UCI Master Gran Fondo i Svendborg. Sto en del langs veien, og minst tre av de Norske punkterte. Kona og jeg kom oss gjennom uten uhell- begge med de samme RN 36g som ble montert i januar.

Dette er ikke rakettforskning. Jeg har to forskjellige. Begge funker. Denne virker mest solid. CYCLAMI Mini Electric Air Pump Portable Bicycle Cordless Inflator Presta Schrader Valve Outdoor Road MTB Bike Accessories - AliExpress 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke rakettforskning. Jeg har to forskjellige. Begge funker. Denne virker mest solid. CYCLAMI Mini Electric Air Pump Portable Bicycle Cordless Inflator Presta Schrader Valve Outdoor Road MTB Bike Accessories - AliExpress 18

Som jeg muligens nevnte for deg i et tidligere innlegg så har jeg drevet og sett på slike pumper. Leste meg opp på en del tilbakemeldinger og på et par av de jeg så på var batterikapasiteten dårlig sa de som hadde kjøpt, og det holdt bare til et dekk. Derfor jeg tenkte det var greiet å høre med noen som har testet en variant som duger i bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (34 minutter siden):

Som jeg muligens nevnte for deg i et tidligere innlegg så har jeg drevet og sett på slike pumper. Leste meg opp på en del tilbakemeldinger og på et par av de jeg så på var batterikapasiteten dårlig sa de som hadde kjøpt, og det holdt bare til et dekk. Derfor jeg tenkte det var greiet å høre med noen som har testet en variant som duger i bruke.

De holder fint til to dekk hvis du klarer deg med mindre enn 100psi da. Hvor ofte punkterer du egentlig? 😉 Dessuten tar den maks 15 minutt å lade opp via f.eks en powerbank. En liten powerbank holder til 10-15 ladinger.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det at jeg ( og kona ) tilsammen har punktert en gang i 2023 og 2024. Så statistisk er det 1: ca 35 000 km. 
Men jeg liker å ha litt å gå på- sikkert derfor jeg har tre Tpu slanger i sadelveska…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke batterikapasiteten en problem for en sånn finvær/føresyklist som deg. Ketill's innvending var at pumpehodet sklir av ventilen med hans pumpe. Det unngås jo med en sånn batteripumpe. Men kan også unngås med en håndpumpe der man skrur hodet fast til ventilkjernen. Men da er det viktig å vite at kjernen ikke blir med ut igjen når pumpen skal av... Glatte ventilstammer fins jo på enkelte butylslanger òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...