Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Kopp skrev (2 timer siden):

Er dette dyre lett-slanger eller temugreier(det er kanskje samme produkter- ikke satt meg inn i det).

Begge deler. Anbefaler RideNow 36g for landevei og 56g til terreng. Jeg ble Norgesmester Master fellesstart og kona har vunnet klassa si i Birken (nr.2 NM Master) med Tpu slanger.

Så det er noe av det beste du kan bruke, om du monterer de riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slanger lekker litt liuft- og personlig pumper jeg hjulene hver gang jeg skal ut på sykkelen. Tar meg et lie minutt, så det skulle være overkommelig. Om de lekker så mye at du er på felgen i løpet av en dag er det noe feil med slangen.

Som tidligere skrevet mange ganger så har kona og jeg ca 50 000 km på tpu slanger de siste årene og punktert under fem ganger (tror det er to eller tre ganger). Har ødelagt fire fem slanger under opsett, ikke siste året. Har heller aldri hatt slanger som lekker så mye luft at jeg ikke hadde kunnet bruke de dagen etter. At de etter ei uke har mistet mye tenker jeg er helt greit. 

Min erfaring med RideNow fra Aliexpress er mye bedre enn de Tubolito jeg startet med. Mulig RideNow fås på Temu også, men har aldri handlet der så vet ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (På 28.4.2024 den 11.56):

I frykt for å prøve noe nytt, så ble både tubeless og TPU forkastet da nysykkelen skulle settes opp før årets tur til Mallorca. Det ble Vittoria latex som vanlig.

Forrige racer ble satt opp med Vittoria latex i 2021 og de slangene lever i beste velgående for øyeblikket i 40mm(!) dekk på grusraceren som ble satt opp med slanger midlertidig da jeg bygde den opp i vinter.

Siden jeg er lat, så kommer jeg neppe til å ta ut de slangene fra raceren, jeg har dermed 4 stk RideNow TPU 36g (2x65mm + 2x85mm) som kan kjøpes/hentes i Bærum om noen er interessert.

Følger opp denne.

Endte Mallorca-turen med å kjøre rett i stein som lå i veien, klarte ikke å pådra meg noe snakebite, men det gikk litt dårligere med meg. Det ble dermed et par måneder ufrivillig slutt på utesykling, så har litt begrenset med mil i år. Unødvendig å si, men de nye latexslangene har selvfølgelig holdt tett.

Fikk omsider satt opp grusraceren slangeløst. Hadde ingen problem med gamle latexslangene fra 2021, men ville over på slangeløst før noen planlagte lengre turer i marka. Da jeg tok ut slangene så jeg at ene slangen hadde ligget i klem mellom dekk og felg. Slangene som er "godkjent" for kun 28mm overlevde altså både dårlig montering og 40mm dekk, de nekter rett og slett å dø. Disse slangene har også blitt montert/demontert en god del ganger i løpet av årene som har gått.

Naboen fikk 2 av TPU slangene mine, han var strålende fornøyd, men også han opplevde at ene slangen begynte å lekke etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene slangen begynte å lekke litt luft etterhvert...hvor mye snakker vi om her da? 

Bike tires lose air naturally with diffusion over time through the very small pores in all bicycle tubes. The narrower the tire and/or the higher the required pressure, the faster the pressure will drop.

Når det gjelder slanger som lekker gjelder det stort sett alle typer, og om du skal ha de som lekker minst bør man gå for de tyngste butylslangene. De kan stå uten å behøve å pumpes i ukevis.

De som har kjørt tubulardekk husker sikkert at jo dyrere og lettere dekk, jo mere luft forsvant ut av dekket. Jeg  har noen tempohjul med pariserdekk og har et hjul satt opp med det billigste og tyngste giro dekket- det mister så og si ikke luft i det hele tatt. Mens de dyre Vittoria dekkene må pumpes for hver tur.

Når det gjelder slanger så vet også de som har kjørt lateks slanger at disse mister luft og bør pumpes før hver tur.

Med Tpu slanger er det nesten på samme måte. de vil lekke itt luft. De jeg bruker finnes i tre forskjellige varianter: 24g, 36g og 45 g. For de som er allergiske mot å pumpe litt før hver tur ville jeg anbfelat 45g utgaven.

Ellers en liten sammenligning, artikkel fra 2023:

 https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/latex-tpu-inner-tubes-versus-tubeless

For de som ikke gidder lese hele artikkelen:

"Though the continued adoption of wider, tubeless tyres was a clear trend at this year’s Tour de France, there were at least four teams with riders using clincher setups.Three of these were Specialized-sponsored teams, and all were mostly using Roval carbon wheelsets combined with Specialized S-Works Turbo Cotton clincher tyres. This is the same setup Kasper Asgreen used to win the 2021 Tour of Flanders."

"Latex rubber is also more porous than butyl, meaning latex tubes lose air much more quickly. Where you might need to pump up butyl inner tubes just once a week or so, latex tubes will need reinflating before every ride to maintain optimum tyre pressures."

"I still use clincher tyres and basic butyl inner tubes on my commuter bike because they’re cheap, easy and I don’t need to pump them up every day"

"Were I building up a hill climb bike, a set of lightweight clincher tyres and featherweight TPU tubes would be an obvious pick."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (39 minutter siden):

Det er ikke snakk om litt her;
på terrengsykkelen så har det vært akseptabel lekkasje på en slange og uakseptabel på to slanger. Det har vært betydelig forskjell 

Om det er mer enn litt så kaster du slangen. Ish mister mine ca 01-0,2 bar på et døgn-maks. RideNow 36g?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (På 15.9.2024 den 10.16):

Den ene slangen begynte å lekke litt luft etterhvert...hvor mye snakker vi om her da?

Jeg var visst ikke helt presis, dekket var flatt da han skulle ut på tur. Han pumpet opp og det var flatt igjen 5 min senere, snakker vel da strengt tatt en punktering, noe som er litt rart da han kom hjem uten flatt dekk turen i forveien. Kan jo ha punktert i garasjen, fant ingen fremmedlegemer i dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips under montering. Det er gjerne på slutten av monteringen når det gjenstår 10-20cm av dekket som skal på. Da er det fort gjort å få slangen i klem eller at dekkspaken tar den. 
Jeg avslutter ved ventilen og skyver den innover slik at slangen kommer helt opp i veggen av dekket. Da er det lett å ta dekkspaken på siste biten uten at den kommer bort i slangen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (13 minutter siden):

https://www.facebook.com/share/r/k4R8hpNjeZBNwtDN/?mibextid=UalRPS

Dette slipper du med Tpu, både på landevei og terreng.

Dette unngår man på slangeløst også - hvis du vet hva du driver med. 

Vil påstå at det nesten er godt gjort å blåse et dekk med håndpumpe. Trolig vært (langt) over makstrykk. Med kompressor og en felgteip som ikke er helt tett kan det åpen for luft under felgteipen, som gjør at dette kan skje. Det finnes mange gode argumenter for TPU kontra slangeløst (og motsatt), men å blåse dekk er ikke en av de... 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt dødt i tråden her så tenkte å live den opp igjen.

Har aldri sett at noen har blåst av et dekk med slange, det være seg Tpu eller annen type.Men en god del når det gjelder tubeless....så det har seg nok slik at det er utrolig mange som ikke helt vet hva de driver med når det gjelder hvordan sette opp slangeløst-eller dekk og slange for den saks skyld.

Når det gjelder å pumpe luft i dekk så  klarer man vel nesten ikke  pumpe et dekk med slange til det smeller. Med unntak av de som kjører tubular- der var det opbligatorisk på 80-90 tallet at det smalt minst et dekk når folk stod og pumpet før ritt- skulle jo være hardest mulig, for det var det som rullet best mente vi den gangen. Alt under 7 bar var for pyser (pluss 100 psi).

Ellers er det mange som ikke vet hva de holder på med vedrørende dette ser det ut til:

https://www.youtube.com/watch?v=TtfjyEm9bF0

https://www.youtube.com/watch?v=2nH7s8feyWQ

https://www.youtube.com/watch?v=lc1LQ-NKL-g

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke ser seg blind på tubeless til landevei så er det fler og fler som oppdager TPU slangenes fordeler vs det meste: 

https://www.litebike.cc/post/real-world-testing-tpu-inner-tube-review?srsltid=AfmBOoohHfHxSqAfABm3_QGFIJ_Pux72E5q9Xrs0IVGNx0Q1HLzHRtmB

John, a cyclist from Cumbria, switched to TPU inner tubes over a year ago. He likes negotiating different terrains and enduring long rides on his cream Cervelo.

He told us he was unsure when he took the plunge. "I've gotta hand it to these TPU tubes—they've been rock solid. From rough trails to unexpected encounters with debris, these babies have been champs. Not a single puncture or wear issue worth mentioning, and believe me, I've put them through some serious miles. This reliability? It's like an extra layer of confidence boosting my cycling game to a whole new level."
 

Easy to use: TPU inner tubes vs alternatives

On this front, TPU inner tubes seem to be striking the balance between performance and user-friendliness. While tubeless set ups have their merits, TPU inner tubes are much easier to set up and ongoing maintenance is minimal. 

Many cyclists we spoke to told us they thought the initial setup of tubeless systems was messy and time-consuming, but they underestimated the ongoing maintenance involved. Regularly replenishing sealants and dealing with the aftermath of resealing after substantial punctures can be more intricate than anticipated. All not required with a TPU inner tube set up. While tire plugs may sometimes mend minor punctures during rides, larger ones may necessitate a spare inner tube for a safe return home.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (46 minutter siden):

 Jeg kunne alternativt funnet noen videoer om hvordan bytte slanger 😎 

Ja finnes en del av dem.

Jeg er ikke av de raskeste til å bytte slange men bruker mellom 2 og 4 minutter fra jeg stopper til jeg er videre. Så med totalt to punkteringer de siste to årene med TPU (på ca 50 000 km) så tror jeg nesten det er innafor. Om jeg legger til tida det tar med vedlikehold og monteringen så har jeg vel en ukestur til Mallorca til gode i forhold til de som driver å søler med tubeless. Bortsett fra ekspertene her inne selvsagt, (kunne klippet inn en haug med vanlige syklister som sterkt msliker vedlikeholdsbiten og oppsettet med tubeless, but nope).

Slipper: Hvor mye guffe skal jeg ha oppi, hvilken type-passer den for landevei? Har jeg riktig felg? Har jeg riktige dekk? I riktig størrelse? Har jeg riktig trykk) Hvor ofte må jeg etterfylle? Størknet guffe? Hæ? Tetter ikke den? Punkteringer, plugge? Hvordan gjør jeg det? Tetter ikke pluggen heller?Dekket blåste av- og guffa utover det nye SYN antrekket mitt..faa...Ring en venn.

TPU: Kjøpe slange, montere i hvilket som helst dekk, bruk det trykket du vil, byttes akkurat som vanlig slange, easyfix.

Om man tar random 100 vanlig syklister-oppgaven er å sette dekk på ett nytt hjulsett. 50 av dem skal sette opp hjulene tubeless (alt utstyr er der) og 50 av dem skal sette det opp med TPU slange (alt utstyr er der). Hvor mange i hver gruppe klarer dette slik at man trygt kan sykle på hjulene etterpå? Lar man samtidig disse to gruppene få beholde dette oppsettet gjennom en sesong og høre etterpå hvordan det gikk i forhold til vedlikehold og punkteringer så hadde det vært noe å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vi ganske eninge da. Det har vært mitt poeng hele tiden. 

Når man kommer til expertnivået som de fleste her inne er på så handler det meste om egne erfaringer og preferanser. 

Det er omtrent som når man skal kjøpe seg ny bil. Man driver litt research og tar et valg- noen ganger veloverveid og noen ganger litt forhastet. Jeg kjøper bil etter det min fornuft sier, så da er det VW ID4 GTX som elbil (måtte jo prøve Tesla model S i 2018 for det var saker gitt- men ettersom det dukket opp flere of flere skrekkshistorier om hvor vanskelig Tesla var om noen feil skulle oppstå så lalgte jeg å kvitte meg med den), og har nå min andre ID4 som har vært helt uten feil. På fossilsiden er det igjen trygghet som har førsteprioritet og da er det Volvo V70 som gjelder. 

Det finnes biler som er bedre, går lenger, raskere, har mere komfort osv, men det er mer enn bra nok for meg. Og bra nok for meg er det jeg lever etter. I do not want what I don't have.

Litt det samme med sykkel også- jeg holdt ut ganske lenge før jeg gikk fra TPU til tubeless på terrengsykkel, men ble overbevist etter TransØsterdalen for to år siden om at mindre luft og bedre grep var løsningen. Har ikke angret på det et sekund. Ikke punktert tubeless på de syklene og føler meg tryggere med tubeless enn TPU.

På landevei derimot har jeg ikke klart å finne  noen argumenter for hvorfor jeg skulle bytte ut TPU slangene, og inntil noen klarer å overbevise meg om at tubeless er bedre så blir jeg med slangene. Den beste måten å overbevise meg på er egentlig å sykle fra meg.

Det var det som skjedde på terrengsykkel- at jeg ble frasyklet i terreng som krevde mindre luft i dekkene og bedre grep enn det jeg hadde (av ryttere jeg på landevei og mindre teknisk underlag minst syklet fra). Med tubeless er jeg nå minst på høyde med dem- og mangler bare litt trerrengtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (16 timer siden):
Kaiost skrev (16 timer siden):

https://www.facebook.com/share/r/k4R8hpNjeZBNwtDN/?mibextid=UalRPS

Dette slipper du med Tpu, både på landevei og terreng.

Dette unngår man på slangeløst også - hvis du vet hva du driver med. 

Vil påstå at det nesten er godt gjort å blåse et dekk med håndpumpe. Trolig vært (langt) over makstrykk. Med kompressor og en felgteip som ikke er helt tett kan det åpen for luft under felgteipen, som gjør at dette kan skje. Det finnes mange gode argumenter for TPU kontra slangeløst (og motsatt), men å blåse dekk er ikke en av de...

Jeg har blåst av terrengdekk under slangeløs montering. Skjedde før 35 PSI. Øresus, våken baby, Stans-marinert fleecegenser og bekymrede naboer (Det skjedde på balkongen). Jeg konkluderte med at kanttråden på dekket var skadet. Jeg tenker at dekket sannsynligvis ikke hadde poppet av ved oppsett med slange, men hvor godt hadde dekket holdt med slange og 22-25 PSI på teknisk sti? 

Ting skjer, og ting blir ødelagt. Dette var ikke en hendelse som gjorde meg skeptisk til slangeløst, jeg har bare endret litt på metodikk og bruker hørselvern og vernebriller akkurat når dekkene skal poppes på. Jeg opplever også at standarden er mye mer satt nå og at dekkene popper på mye enklere og på lavere trykk enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...