JoeT Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai (endret) Maxxis Refuse slangeløst er nok det jeg hadde valgt om jeg skulle syklet jorda rundt. Jeg har hatt noen i 32mm i vinter og det er veldig deilig å bare kunne gønne på uansett om det er glasskår eller strøgrus. Så må man jo gjøre vurderingen om man skal gå ned litt på punkteringsikkerhet ved å bruke et deiligere/bittelitt raskere dekk. Endret 3. mai av JoeT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai (endret) @SepedaNår det gjelder oppsett på ultradistanse er det jo mye mer variasjon i valgene der enn ved korte ritt som JR eller Styrkeprøven her i landet. Det gjelder både selve sykkelen, girgruppen, hjul og dekk. Og det viser at det flere fungerende veier til Rom. Fra Tcr husker jeg en svenske som kjørte 35mm gp5000 all season. Han kom gjennom uten punktering. Men det var også en på gp urban 35mm clincher som klarte det samme. Det er jo veldig like dekk bortsett fra at det ene er slangeløst. En ting er jo hva som ruller best i teorien, men hvis man føler at man er på et genialt solid lettrullende oppsett kjører man gjerne mer uvørent og ender opp med skjegget i postkassen likevel... Endret 3. mai av Sun Flyer 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai 2 hours ago, Sveinung1 said: Jeg er mest redd for trykktap, noe jeg alt merker med mitt oppsett. Du meiner at dekket ditt har ein treg lekkasje, sjølv når sykkelen står i ro heime? Sånn skal det ikkje vere, og du bør finne ut av det og fikse det. Sannsynlegvis har du ein teip som ikkje er lagt perfekt, ein ventil som ikkje passar så bra, eller ein ventilkjerne som ikkje er skrudd godt nok på. Sjekk eit par andre trådar her for ytterlegare tips til feilsøking. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Sitat enn ved korte ritt som JR eller Styrkeprøven Dagens! 2 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai torhovland skrev (27 minutter siden): Du meiner at dekket ditt har ein treg lekkasje, sjølv når sykkelen står i ro heime? Sånn skal det ikkje vere, og du bør finne ut av det og fikse det. Sannsynlegvis har du ein teip som ikkje er lagt perfekt, ein ventil som ikkje passar så bra, eller ein ventilkjerne som ikkje er skrudd godt nok på. Sjekk eit par andre trådar her for ytterlegare tips til feilsøking. Ja, jeg mister noen trykk i løpet av en ukes tid. Pumper de til 50psi , og så er de på rundt 40 neste gang jeg pumper de opp( har ikke helt kontroll på hvor lang tid det går). Ja, jeg bør vel egentlig få bukt med det umiddelbart, men jeg er litt lat av meg i varmen😎 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Det var ein eksepsjonell treg lekkasje, men det hadde vore spennande å sjekke dei i badekar eller med såpespray. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Sveinung1 skrev (2 minutter siden): Ja, jeg mister noen trykk i løpet av en ukes tid. Pumper de til 50psi , og så er de på rundt 40 neste gang jeg pumper de opp( har ikke helt kontroll på hvor lang tid det går). Ja, jeg bør vel egentlig få bukt med det umiddelbart, men jeg er litt lat av meg i varmen😎 Det vil jeg si er innafor normalen. Du må regne med å sjekke og topp opp etter en uke i ro uansett hva du bruker. (kanskje unntatt TPU slanger, men det sier jeg bare for å lokke @Kaiost frem 😉 ) LarsB 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai LarsB skrev (4 minutter siden): Det vil jeg si er innafor normalen. (kanskje unntatt TPU slanger, men det sier jeg bare for å lokke @Kaiost frem 😉 ) LarsB Jeg har tpu og topper en gang i uken 🙂 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Sun Flyer skrev (21 minutter siden): Jeg har tpu og topper en gang i uken 🙂 I tillegg så vil jo trykket falle litt andre gangen man fester pumpa til ventilen. Pumpeslangen fylles med luft og luftkammeret totale størrelse øker noe. Dette er utlignet når du er ferdig med å pumpe. Men det er nok mer i størrelsesordenen 1 psi, ikke 10. Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inge Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Pumper også ca. en gang uken, da har trykket falt fra 70psi til rundt 60. RideNow TPU 36g. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 3. mai Del Skrevet 3. mai Jeg pumper mine et par ganger i uka. Fint at de siger litt så får en holdt pumpa i gang. Det var verre med bilen min da jeg kom hjem i går. Den har stått urørt i garasjen i 9 uker, ikke oppvarmet. Jaggu var det begynt å komme mugg på setene…riktignok bil nr.2, og sikkert mye fuktighet mens jeg var borte, men dette var ille. Så bare å ta fram pumpa en gang eller to i uka så den får kjørt seg litt. 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai For å vende tilbake til trådens utgangspunkt, kan jeg glede utrettelige @Kaiost og andre med at Conti nå lanserer sin egen TPU-slange. Bike Rumor: ContiTPU Tubes are Continental’s Lightweight Response to 7 Layer Dip, from just 35g! Conti: ContiTPU Tubes Det burde passe som hånd i hanske, eller slange i dekk. Mitt helt anekdotiske inntrykk er at de som velger TPU, også gjerne velger min bestefiende Conti 🙂 Conti legger vekt på at slangen har lav vekt og lite volum. Og det er jo nettopp derfor vi slangeløse farter rundt år etter år med en bitteliten, fjærlett og uforsvarlig kostbar TPU som den ekstraslangen vi aldri får bruk for 😀 2 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleF Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai Siden jeg kjører slangeløst på landeveien så blir det å prøve temu TPU på gravelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 16. mai Del Skrevet 16. mai Ikke lest hele tråden, men største fordelen med TPU må jo være størrelsen! Fy så deilig å ha med. 8 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legendarisk Skrevet 23. mai Del Skrevet 23. mai På tide å vekke denne tråden igjen med litt vitenskapelig forskning.🤓 Har deltatt på to ritt i mai, hvorav det første ble gjennomført med butyl-slanger både foran og bak. Ble frarulla både opp, ned og bortover. Oppsummert: stumpete, vondt og tregt. Før deltagelse i ritt nummer to, satt jeg opp aluminiumshjula slangeløst, fylte de med guffe og pumpa i nesten halve PSI-mengden. Trilla som et uvær, både opp, ned og bortover. Sprengte gruppa i siste bakken og spurtslo de to som klarte å henge seg på rett før mål. Snittfart økte med 2 km/t sammenlignet med det første rittet. Kommer tilbake med oppdatering når jeg har deltatt i et ritt med TPU-slanger.😎 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 23. mai Del Skrevet 23. mai Legendarisk skrev (2 timer siden): På tide å vekke denne tråden igjen med litt vitenskapelig forskning.🤓 Har deltatt på to ritt i mai, hvorav det første ble gjennomført med butyl-slanger både foran og bak. Ble frarulla både opp, ned og bortover. Oppsummert: stumpete, vondt og tregt. Før deltagelse i ritt nummer to, satt jeg opp aluminiumshjula slangeløst, fylte de med guffe og pumpa i nesten halve PSI-mengden. Trilla som et uvær, både opp, ned og bortover. Sprengte gruppa i siste bakken og spurtslo de to som klarte å henge seg på rett før mål. Snittfart økte med 2 km/t sammenlignet med det første rittet. Kommer tilbake med oppdatering når jeg har deltatt i et ritt med TPU-slanger.😎 Har meldt meg på Randsfjorden Rundt på lørdag og starter i pulje 1B, individuell start- Sykkelen står selvsagt klar med Tpu slanger 35 og Continental GP5000 i 28" utgave-6.5 bar. Regner med at du er såpass tøff at du stiller der så det kan sammenlignes på vitenskapelig grunnlag. Rittet har akkurat den flotte avslutningen med den lange slake motbakken som vil vise hva som triller best rundt fjorden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panda Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Mine TPU slanger har begynt å tape luft raskt. Holder ikke mer enn 24 timer nå så er de gått fra 6 bar til 2 bar. Var ikke noe problem da jeg monterte de, satte de på sykkelen i februar og har syklet med de siden og toppet de nesten aldri med luft. Skjedde både foran og bak nå nesten samtidig, slange bak var først ut og siden ble det slangen foran nå 3 uker senere - siger luft ut langsomt. Er det ventil som lekker luft eller sveising i slangen mon? Er RideNow TPU's Bare å bestille nye, orker ikke å pumpe hver dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 24. mai Forfatter Del Skrevet 24. mai Skumleste gjennom Conti's beskrivelse av slangene sine der de skriver "Every ContiTPU tube is quality-checked post-production" hvilket betyr at de sannsynligvis har så mange produksjonsfeil at alt som produseres må sjekkes. Leser fra ett par andre steder at TPU skal tåle 100-120grC hvilket gjør at de skriver "TPU tubes must never be used in conjunction with rim brakes. Excessive heat exposure can lead to a sudden loss of air pressure" hvilket igjen betyr at slangene eksploderer når de blir for varme. Er det noen som vet hva slags temperatur felgene kommer opp i ved harde oppbremsinger ? Er overopphetede felger noe problem andre steder enn i Alpene, evn på vestlandet ? Dersom felgene varmes opp til over hundre grader vil jo lufttrykket øket betraktelig også, selv med butylslanger eller med slangeløst, hvilket kan ødelegge dekk og felg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soeder Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai De er kanskje ikke helt nøytrale her, men Schwalbe mener Aerothan er godt egnet: Sitat The resilience of the Aerothan material is not only reflected in its elasticity and enormous resistance to snakebites and sidewall damage, but also in its high heat resistance. Schwalbe Aerothan tubes are thus also approved for use with rim brakes Så har de også butyl slanger og dekk for slangeløst i porteføljen.. Jeg har ihvertfall opplevd problemene med butyl og felgbrems på vestlandet (Ørnesvingene). Riktignok med sykkelvogn bak. Tviler på at det er et stort problem andre steder enn der du må bremse veldig hardt og veldig ofte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legendarisk Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Kaiost skrev (13 timer siden): Har meldt meg på Randsfjorden Rundt på lørdag og starter i pulje 1B, individuell start- Sykkelen står selvsagt klar med Tpu slanger 35 og Continental GP5000 i 28" utgave-6.5 bar. Regner med at du er såpass tøff at du stiller der så det kan sammenlignes på vitenskapelig grunnlag. Rittet har akkurat den flotte avslutningen med den lange slake motbakken som vil vise hva som triller best rundt fjorden. Kun hvis du lover å ikke trille fra meg når jeg stopper på matstasjonene!🫠 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiost Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Beklager, kommer så fort at om jeg må stoppe der matstasjon ligger er jeg redd for at jeg kommer til å slite ut bremseklossene mine.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Denne tråden. 3 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legendarisk Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Kaiost skrev (7 timer siden): Beklager, kommer så fort at om jeg må stoppe der matstasjon ligger er jeg redd for at jeg kommer til å slite ut bremseklossene mine.... Felgbremser er så avleggs!😂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddefa Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Vel da har jeg bestemt meg for å debutere på ritt med TPU slanger i morgen (Randsfjorden), så får vi se hvilken erfaring jeg får. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furu Skrevet 25. mai Del Skrevet 25. mai torhovland skrev (På 16.4.2024 den 11.32): Det som eg synest er mest irriterande er at ventilane etterkvart tettar seg og blir dårlege. Når jeg merker det går veldig tregt å pumpe opp dekket, så tar jeg ut kjernen for å stake opp med en tynn unbrako. Rengjør samtidig kjernen for gufferester. Dette løser det problemet for meg. 1 Siter /Stig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.