Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Maxxis Refuse slangeløst er nok det jeg hadde valgt om jeg skulle syklet  jorda rundt.

Jeg har hatt noen i 32mm i vinter og det er veldig deilig å bare kunne gønne på uansett om det er glasskår eller strøgrus. Så må man jo gjøre vurderingen om man skal gå ned litt på punkteringsikkerhet ved å bruke et deiligere/bittelitt raskere dekk. 

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@SepedaNår det gjelder oppsett på ultradistanse er det jo mye mer variasjon i valgene der enn ved korte ritt som JR eller Styrkeprøven her i landet. 

Det gjelder både selve sykkelen, girgruppen, hjul og dekk. Og det viser at det flere fungerende veier til Rom.  Fra Tcr husker jeg en svenske som kjørte 35mm gp5000 all season. Han kom gjennom uten punktering. Men det var også en på gp urban 35mm clincher som klarte det samme. Det er jo veldig like dekk bortsett fra at det ene er slangeløst.

En ting er jo hva som ruller best i teorien, men hvis man føler at man er på et genialt solid lettrullende oppsett kjører man gjerne mer uvørent og ender opp med skjegget i postkassen likevel...

Endret av Sun Flyer
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sveinung1 said:

Jeg er mest redd for trykktap,  noe jeg alt merker med mitt oppsett. 

Du meiner at dekket ditt har ein treg lekkasje, sjølv når sykkelen står i ro heime?

Sånn skal det ikkje vere, og du bør finne ut av det og fikse det. Sannsynlegvis har du ein teip som ikkje er lagt perfekt, ein ventil som ikkje passar så bra, eller ein ventilkjerne som ikkje er skrudd godt nok på. Sjekk eit par andre trådar her for ytterlegare tips til feilsøking.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (27 minutter siden):

Du meiner at dekket ditt har ein treg lekkasje, sjølv når sykkelen står i ro heime?

Sånn skal det ikkje vere, og du bør finne ut av det og fikse det. Sannsynlegvis har du ein teip som ikkje er lagt perfekt, ein ventil som ikkje passar så bra, eller ein ventilkjerne som ikkje er skrudd godt nok på. Sjekk eit par andre trådar her for ytterlegare tips til feilsøking.

 Ja, jeg mister noen trykk i løpet av en ukes tid. Pumper de til 50psi , og så er de på rundt 40 neste gang jeg pumper de opp( har ikke helt kontroll på hvor lang tid det går). Ja, jeg bør vel egentlig få bukt med det umiddelbart,  men jeg er litt lat av meg i varmen😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 minutter siden):

 Ja, jeg mister noen trykk i løpet av en ukes tid. Pumper de til 50psi , og så er de på rundt 40 neste gang jeg pumper de opp( har ikke helt kontroll på hvor lang tid det går). Ja, jeg bør vel egentlig få bukt med det umiddelbart,  men jeg er litt lat av meg i varmen😎

Det vil jeg si er innafor normalen. Du må regne med å sjekke og topp opp etter en uke i ro uansett hva du bruker. 

(kanskje unntatt TPU slanger, men det sier jeg bare for å lokke @Kaiost frem 😉 )

LarsB

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (21 minutter siden):

Jeg har tpu og topper en gang i uken 🙂

I tillegg så vil jo trykket falle litt andre gangen man fester pumpa til ventilen. Pumpeslangen fylles med luft og luftkammeret totale størrelse øker noe. Dette er utlignet når du er ferdig med å pumpe. Men det er nok mer i størrelsesordenen 1 psi, ikke 10. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumper mine et par ganger i uka. Fint at de siger litt så får en holdt pumpa i gang.

Det var verre med bilen min da jeg kom hjem i går. Den har stått urørt i garasjen i 9 uker, ikke oppvarmet. Jaggu var det begynt å komme mugg på setene…riktignok bil nr.2, og sikkert mye fuktighet mens jeg var borte, men dette var ille.

Så bare å ta fram pumpa en gang eller to i uka så den får kjørt seg litt.

  • Sad 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å vende tilbake til trådens utgangspunkt, kan jeg glede utrettelige @Kaiost og andre med at Conti nå lanserer sin egen TPU-slange.

Bike Rumor: ContiTPU Tubes are Continental’s Lightweight Response to 7 Layer Dip, from just 35g!

Conti: ContiTPU Tubes

Det burde passe som hånd i hanske, eller slange i dekk. Mitt helt anekdotiske inntrykk er at de som velger TPU, også gjerne velger min bestefiende Conti 🙂 

Conti legger vekt på at slangen har lav vekt og lite volum. Og det er jo nettopp derfor vi slangeløse farter rundt år etter år med en bitteliten, fjærlett og uforsvarlig kostbar TPU som den ekstraslangen vi aldri får bruk for 😀

  • Like 2
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å vekke denne tråden igjen med litt vitenskapelig forskning.🤓

Har deltatt på to ritt i mai, hvorav det første ble gjennomført med butyl-slanger både foran og bak. Ble frarulla både opp, ned og bortover. Oppsummert: stumpete, vondt og tregt.

Før deltagelse i ritt nummer to, satt jeg opp aluminiumshjula slangeløst, fylte de med guffe og pumpa i nesten halve PSI-mengden. Trilla som et uvær, både opp, ned og bortover. Sprengte gruppa i siste bakken og spurtslo de to som klarte å henge seg på rett før mål. Snittfart økte med 2 km/t sammenlignet med det første rittet. 

Kommer tilbake med oppdatering når jeg har deltatt i et ritt med TPU-slanger.😎

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (2 timer siden):

På tide å vekke denne tråden igjen med litt vitenskapelig forskning.🤓

Har deltatt på to ritt i mai, hvorav det første ble gjennomført med butyl-slanger både foran og bak. Ble frarulla både opp, ned og bortover. Oppsummert: stumpete, vondt og tregt.

Før deltagelse i ritt nummer to, satt jeg opp aluminiumshjula slangeløst, fylte de med guffe og pumpa i nesten halve PSI-mengden. Trilla som et uvær, både opp, ned og bortover. Sprengte gruppa i siste bakken og spurtslo de to som klarte å henge seg på rett før mål. Snittfart økte med 2 km/t sammenlignet med det første rittet. 

Kommer tilbake med oppdatering når jeg har deltatt i et ritt med TPU-slanger.😎

Har meldt meg på Randsfjorden Rundt på lørdag og starter i pulje 1B, individuell start- Sykkelen står selvsagt klar med Tpu slanger 35 og Continental GP5000 i 28" utgave-6.5 bar. Regner med at du er såpass tøff at du stiller der så det kan sammenlignes på vitenskapelig grunnlag. Rittet har akkurat den flotte avslutningen med den lange slake motbakken som vil vise hva som triller  best rundt fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine TPU slanger har begynt å tape luft raskt. Holder ikke mer enn 24 timer nå så er de gått fra 6 bar til 2 bar.
Var ikke noe problem da jeg monterte de, satte de på sykkelen i februar og har syklet med de siden og toppet de nesten aldri med luft.

Skjedde både foran og bak nå nesten samtidig, slange bak var først ut og siden ble det slangen foran nå 3 uker senere - siger luft ut langsomt.

Er det ventil som lekker luft eller sveising i slangen mon?

Er RideNow TPU's

Bare å bestille nye, orker ikke å pumpe hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumleste gjennom Conti's beskrivelse av slangene sine der de skriver "Every ContiTPU tube is quality-checked post-production" hvilket betyr at de sannsynligvis har så mange produksjonsfeil at alt som produseres må sjekkes.

Leser fra ett par andre steder at TPU skal tåle 100-120grC hvilket gjør at de skriver "TPU tubes must never be used in conjunction with rim brakes. Excessive heat exposure can lead to a sudden loss of air pressure" hvilket igjen betyr at slangene eksploderer når de blir for varme.
Er det noen som vet hva slags temperatur felgene kommer opp i ved harde oppbremsinger ? Er overopphetede felger noe problem andre steder enn i Alpene, evn på vestlandet ?
Dersom felgene varmes opp til over hundre grader vil jo lufttrykket øket betraktelig også, selv med butylslanger eller med slangeløst, hvilket kan ødelegge dekk og felg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er kanskje ikke helt nøytrale her, men Schwalbe mener Aerothan er godt egnet:

Sitat

The resilience of the Aerothan material is not only reflected in its elasticity and enormous resistance to snakebites and sidewall damage, but also in its high heat resistance. Schwalbe Aerothan tubes are thus also approved for use with rim brakes

Så har de også butyl slanger og dekk for slangeløst i porteføljen..

Jeg har ihvertfall opplevd problemene med butyl og felgbrems på vestlandet (Ørnesvingene). Riktignok med sykkelvogn bak.

Tviler på at det er et stort problem andre steder enn der du må bremse veldig hardt og veldig ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (13 timer siden):

Har meldt meg på Randsfjorden Rundt på lørdag og starter i pulje 1B, individuell start- Sykkelen står selvsagt klar med Tpu slanger 35 og Continental GP5000 i 28" utgave-6.5 bar. Regner med at du er såpass tøff at du stiller der så det kan sammenlignes på vitenskapelig grunnlag. Rittet har akkurat den flotte avslutningen med den lange slake motbakken som vil vise hva som triller  best rundt fjorden.

Kun hvis du lover å ikke trille fra meg når jeg stopper på matstasjonene!🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 16.4.2024 den 11.32):

Det som eg synest er mest irriterande er at ventilane etterkvart tettar seg og blir dårlege.

Når jeg merker det går veldig tregt å pumpe opp dekket, så tar jeg ut kjernen for å stake opp med en tynn unbrako. Rengjør samtidig kjernen for gufferester. Dette løser det problemet for meg. 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...