Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Kaiost skrev (16 timer siden):

Men da utgår den fordelen det hevdes at tubeless har da om det er slik du sier…

Forskjellen er liten ja, men når det kommer atpå andre potensielle fordeler er det jo ikke så mye å lure på. 
Jeg punkterte med Tubolito-slange i Italia i påsken. Har ikke punktert på slangeløst på flere år. Punkterte også på vanlig butyl-slange noen uker før påsken, da på vintersykkelen med sommerdekk. 
Jeg har opplevd tubeless-dekkenes svøpe noen ganger også. Som da dekket lakk luft under en lang grustur i Sverige for et par år siden. Umulig å få tett underveis på tur .Ivrig pumping til overtrykk, bruk av Co2 osv hjalp ikke på forseglingen. Da jeg valgte å gå for slange hadde ikke den lang nok ventil til å passe i felgen ++++. 

Nå har jeg satt opp RaceMaxen med 32 mm Conti gp 5000 med latex-slanger fra Vittoria. Vi får se hvordan det holder seg. Mindre søl under montering i hvert fall. Men planen er slangeløst oppsett snarlig. Conti-dekkene jeg hadde liggende var dessverre ikke TR-varianten. 
 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en uke på Mallorca i fjor, og da virket det nesten som mine tubeless rullet bedre opp bakkene enn mange andre som jeg bare må anta kjørte med slanger. 5000S TR i 32mm. Punkterte ikke, men det kan ha vært flaks. 

  • Haha 5
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (21 minutter siden):

Umulig å gå tett underveis på tur, ivrig pumping til overtrykk, bruk av Co2 osv hjalp ikke på forseglingen langs dekkanten.

Mener ikke å avspore, men kan en detaljfiksert prinsipprytter spørre om hvilken felg og dekk det var? Spør på grunn av varierende erfaringer med diverse kombinasjoner, der det må innrømmes at slangeløst er mer temperamentsfullt enn slange.

Og må si: Veldig kjekt at du er her!

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (10 minutter siden):

Mener ikke å avspore, men kan en detaljfiksert prinsipprytter spørre om hvilken felg og dekk det var? Spør på grunn av varierende erfaringer med diverse kombinasjoner, der det må innrømmes at slangeløst er mer temperamentsfullt enn slange.

Og må si: Veldig kjekt at du er her!

Det var med 3T 40/45-felger og 35 mm Conti Terra Speed. Jeg har brukt dem mye både før og etter med hell. Det handlet sikkert mer om mangelfull teiping av felgen, slik at det lakk luft ut gjennom eikehullene, eller ved ventilen.  Å teipe felgene nøye og korrekt er kritisk for god slangeløs funksjon, så klart. Rensing av felg med sprit, samt 2,5 runder med teip og skråskåret avslutning er blitt min go-to-metode nå. Jeg bruker Orange-seal eller DT-teip. 

Og tusen takk for hyggelig melding. 😉  

 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også en veldig fornøyd bruker av Ride now TPU og har enda ikke punktert på de. Har de i 2 hjulsett så langt.
Det som jeg tror er sentralt i forhold til forskjellen i opplevelser, er prosessen rundt å pakke de opp og sette de i. Det er ett skjørt/tynt material og er en litt "grov" i håndteringen og ivrig med dekkspak skal det nok ikke mye til å skade de. Er en litt bevist/forsiktig i denne fasen er min erfaring at de tåler mye når en har fått de på plass med dekk. Er jo gjerne de samme som punkterer på vanlige slanger og sliter med å få på dekk etc. Lønner seg å være litt grundig, forsiktig og bruke 2 min ekstra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rullemotstand så er https://www.bicyclerollingresistance.com/ de som legger ut testresultater som vi kan stole på,
hva den enkete måtte synse og mene får være så sin sak.
Slanger er vesentlig enklere å jobbe med en det elendige lateksølet og dekk som aldri blir tette.

Foreløbig er jeg usikker på TPU slangene men skal prøve de ut fortløpende når jeg bytter dekk på sykkelparken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (3 timer siden):

Jeg var en uke på Mallorca i fjor, og da virket det nesten som mine tubeless rullet bedre opp bakkene enn mange andre som jeg bare må anta kjørte med slanger. 5000S TR i 32mm. Punkterte ikke, men det kan ha vært flaks. 

Dette måtte jeg bare teste ut i dag. Jeg har jo tytet om at jeg triller så bra nedover ( skal innrømme at jeg har noen enorme hjul da), men hvordan triller jeg egentlig oppover? Prøvde å trille på litt opp Coll de Femenia i dag, Puig de Santa Magdalena og prøvde å trille flatt fra Sa Pobla. Ser ut som sykkelen min med de slangene triller bra (nå skal det sies at jeg i tillegg har Abus Gamechanger og tettsittende trøye-dog ikke aerosokker i dag).

IMG_1248.png

IMG_1249.png

IMG_1250.png

IMG_1251.png

IMG_1246.png

IMG_1247.png

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (3 timer siden):

men når det kommer atpå andre potensielle fordeler er det jo ikke så mye å lure på. 

Hva er det som det ikke er så mye å lure på? Mener du feks at punkteringssikkerheten ved bruk av dekk og slange er så dårlig at du vil anbefale alle syklister å bruke tubeless uansett hvilket nivå og bruksområde de har? Og at ulempen ved dekktype/felgtype/montering/søl osv blir oppveid av at tubeless har SÅ mye bedre punkteringssikkerhet?

Tror kanskje at vi som sitter her inne og diskuterer/kverulerer ikke er veldig representative for de tusener som er ute på sykkelen noen ganger i løpet av sesongen uten engang å vite at det er et forum for sykkelgale entusiaster.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (23 timer siden):

Måtte google litt og fant ut at det var innafor å bli frakjørt av Ben Swift.

Så når du blir frakjørt så er det rytter som er avgjørende, men når du triller i fra så er det slangene som er avgjørende?

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (11 minutter siden):

Så når du blir frakjørt så er det rytter som er avgjørende, men når du triller i fra så er det slangene som er avgjørende?

Kan godt forklare deg forskjellen på å bli frakjørt og trillet fra. Kan ta kortversjonen: Ben Swift trillet ikke ned bakken, han jaget på og tråkket på der jeg ikke turte annet enn å trille. 

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (17 minutter siden):

Hva er det som det ikke er så mye å lure på? Mener du feks at punkteringssikkerheten ved bruk av dekk og slange er så dårlig at du vil anbefale alle syklister å bruke tubeless uansett hvilket nivå og bruksområde de har? Og at ulempen ved dekktype/felgtype/montering/søl osv blir oppveid av at tubeless har SÅ mye bedre punkteringssikkerhet?

På racer har det jo ikke en dritt å si, så lenge du ikke bor i strøgrus/tornebusk-land (da er det absolutt fordel med guffe i dekkene). Selv kjører jeg slanger på racer, men det jo overhodet ikke derfor jeg triller fra/blir trillet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (7 minutter siden):

Kan godt forklare deg forskjellen på å bli frakjørt og trillet fra. Kan ta kortversjonen: Ben Swift trillet ikke ned bakken, han jaget på og tråkket på der jeg ikke turte annet enn å trille. 

Nei, det trenger du ikke. Skjønner jeg skulle vært mer presis i formuleringen min, siden du ikke tok poenget:

Du triller ikke ifra folk nedover, du kjører fra dem, enten i form av å være sterkere eller mer aerodynamisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (6 minutter siden):

Nei, det trenger du ikke. Skjønner jeg skulle vært mer presis i formuleringen min, siden du ikke tok poenget:

Du triller ikke ifra folk nedover, du kjører fra dem, enten i form av å være sterkere eller mer aerodynamisk.

Så  to ryttere som er like aerodynamiske og like sterke triller like fort... uansett hva slags slange/dekk kombinasjon de har mener du? Hadde jeg visst det kunne jeg satt på Continental Gatorskin dekkene som tåler det meste (at jeg på mine turer med dem syns de trillet dårlig og at det var som natt og dag å sette på GP 5000) for jeg hadde jo ikke blitt trillet fra nedover ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (3 timer siden):

Hva er det som det ikke er så mye å lure på? Mener du feks at punkteringssikkerheten ved bruk av dekk og slange er så dårlig at du vil anbefale alle syklister å bruke tubeless uansett hvilket nivå og bruksområde de har? Og at ulempen ved dekktype/felgtype/montering/søl osv blir oppveid av at tubeless har SÅ mye bedre punkteringssikkerhet?

Tror kanskje at vi som sitter her inne og diskuterer/kverulerer ikke er veldig representative for de tusener som er ute på sykkelen noen ganger i løpet av sesongen uten engang å vite at det er et forum for sykkelgale entusiaster.  

Det er ikke så mye å lure på for dem som ønsker best mulig ytelse, å sette opp hjulene slangeløst. Er man ikke så opptatt av slikt og bare skal sykle på fine turer, ville ikke jeg prioritert styret med tubeless, nei. Men jeg ville forsikret meg om at jeg klarte å fikse/bytte en punktert slange ute på veien, for ja, punkteringsfaren er noe større. 
Har full forståelse for dem som ikke gidder tubeless, akkurat som jeg skjønner at det er mange som synes det er digg å slippe slanger, kunne sykle med lavere trykk, ha flytende tetningsvæske i dekket som raskt fikser små punkteringer, ofte uten at man merker at de har skjedd osv. 
Men ingen av løsningene, eller syklistene som velger dem irriterer meg i noen grad. 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 7

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (6 timer siden):

Så  to ryttere som er like aerodynamiske og like sterke triller like fort... uansett hva slags slange/dekk kombinasjon de har mener du?

Dekk? Tråden handler vel om slanger?

For å dytte det inn med teskje, valg av slange vil ha. minimalt å si for hvor fort du sykler. Du snakker om å trille fra folk, i 45km/t utgjør rullemotstand og luftmotstand ca 500 watt, da sier det seg selv at slangevalg som utgjør 1-2 watt er neglisjerbart.

Å hevde at man ruller fra folk pga slangene er ca like meningsløst som å poste random leaderboards fra Strava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (34 minutter siden):

Ikke så overraskende at en produsent/selger av tpu-slanger hevder at slike slanger er bedre enn alternativene. De har likevel ikke sammenlignet med tubeless-oppsett, som vel er det som hovedsaklig diskuteres her? 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste tidligere her  til en annen test med gp 5000 , tpu vs tubeless. Forskjellen på trommel der viste omtrent 1 w forskjell i favør tubeless. 

Nå skal jeg avslutte innleggene mine i denne tråden med å si at flesteparten av kommentarene mine har vært for å få en diskusjon rundt temaet der jeg har gått til den ene ytterligheten og iherdig forsvart/ framsnakket Tpu. 


Så for å berolige de som ikke har hatt det ståstedet kan jeg med dette bekrefte at selv om jeg triller fort og punkterer lite - er dette en blanding av  litt forskjellig, deriblant tilfeldigheter,  og godt vedlikehold av utstyr.  


Jeg liker Tpu slanger godt ( fikk 4 nye i posten som skal settes på nye hjulsett), men sier meg helt enig med de som sier at det ikke er slangene som gjør at jeg triller fort.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andertve skrev (22 minutter siden):

Her sammenlignes det butyl slanger,TPU, Latex og tubeless i forhold til rullemotstand på GP5000 S TR dekket

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-s-tr-tubeless-vs-tubes

Forskjellen mellom TPU og Tubeless ca noe mindre enn 1 W, fra tubeless til latex, enda noe mindre (0.2 på det beste), tubeless til butyl noe høyere.

Og siden vekt også oppgis der er det verdt å merke seg dette fra BRR i test fra Vittoria Corsa N.EXT:

Sitat

The much lower weight (85g) of the tube-type version also shows Vittoria still goes the extra mile to develop a proper tube-type clincher version instead of only lightly modifying the tubeless-ready version, which is something that's feared by those that want to stick to tube-type tires. We suspect the base tire is very similar, but the tubeless-ready version has an additional air-sealing layer that runs from bead to bead together with more robust tubeless-ready beads.

Egentlig et argument begge veier og vet ikke om det gjelder GP5000.

For egen del "må" jeg uansett kjøre slange fordi det beste hjulsettet mitt ikke er TLC, men om kun TLR-dekk er tilgjengelig fremtiden blir det nok konvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (2 timer siden):

Ikke så overraskende at en produsent/selger av tpu-slanger hevder at slike slanger er bedre enn alternativene. De har likevel ikke sammenlignet med tubeless-oppsett, som vel er det som hovedsaklig diskuteres her? 

Det er det samme som med tubeless, hookless etc. Det er stort sett produsenter/selgere som presenterer/betaler for tallene, og sjeldent helt uavhengig parter. Mye av det som presenteres bør dermed tas med en klype salt. En vil gjerne også få meninger/"erfaringer" som spriker, som i denne tråden. Teori vs praktisk erfaring over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 timer siden):

Det er bare kult at noen holder på gamle tradisjoner som feks felgbrems, 25mm dekk , 90 psi og slanger😎

 

😀 Koster jo minst 2 månedslønninger å bytte ut min gode gamle Spec SL2 med noe moderne...

Og holder meg stort sett med i overkant av 100 psi i dekka 🙃 Triller ok med latex-slanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye vingling har jeg slått fra meg tubeless og bestilt Ridenow TPU i stedet, så nå står jeg uten slanger til nytt hjulsett. Send meg gjerne pm om noen selger Ridenow 36g til 700x28c, 65mm ventil. Har bestilt fra Ali men tar jo fort noen uker.

2 ting jeg er nysgjerrig på:

- Jeg ser noen rapportere om dårligere opplevd kjørefølelse på TPU sammenlignet med både butyl og tubeless, hva er deres opplevelse?

- Når man går fra butyl til TPU og mister 100g roterende masse ytterst i felgbanen vil jeg tro det merkes godt på stabilitet. Kan dårligere opplevd kjørefølelse stamme herfra?

 

Vekt på dekk, tube-type vs. tubeless som nevnt over her syns jeg er interessant. Ligger noen poenger her som trolig er mer interessante enn evt. watt-besparelse. Ikke de ubetydelige grammene men beskyttelse mot punktering.

Da Continental "oppgraderte" sine tubeless fra GP 5000 TL til GP 5000 S TR slanket de 25mm-varianten med omtrent 50 gram ved hovedsaklig å gjøre dekket mindre og fjerne et lag med punkteringsbeskyttelse i rullebanen, men til gjengjeld forsterke sidevegg (kilde: bicyclerollingresistance). Så nå er GP 5000 for slanger og GP 5000 S TR for slangeløst tilfeldigvis omtrent like tunge. Hvilken som er best beskyttet mot punktering er nok avhengig av sealant og hvor flink man er med å vedlikeholde denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 timer siden):

Det er bare kult at noen holder på gamle tradisjoner som feks felgbrems, 25mm dekk , 90 psi og slanger😎

 

Her er mitt oppsett fra Italia-oppholdet i uka etter påske: 
25 mm Conti GP5000
80 psi
Vittoria Latex bak
Continental Supersonic butyl foran

IMG_8698.jpeg

Endret av SykkelØyvind
  • Like 3
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...