Gå til innhold

Terrengsykkel til Østmarka


Anbefalte innlegg

Honzo ESD er veldig fin, og riktig moderne hardtail. Samme gata som Marin El Roy. Har hørt flere testere som ikke er happy når de må levere tilbake testeksemplar.

Du kan også vurdere Pole Taival. Har en sånn, og burde kanskje gått ned en str. Den kan du senke ned til 130-140mm eller gå opp til 170-180 på gaffel. Har hatt den på 150 og 160, og skulle ønske gaffelen min kunne senkes til 140. Denne blir dog ganske lang med kort gaffel, så kan kanskje være en idé å kjøre ned en str, litt avhengig av hvor på spekteret du står. Denne kommer også i fine priser nå og da. Jeg driver og vurderer om jeg skal selge ramma (L) fordi jeg rett og slett ikke er SÅ glad i hardtail. Det er gøy når man får opp fart og flyt, men det er knot på treige rotstrekninger når man er vant med demping 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Siden det var jeg som bygget Ninern du hadde (i sin tid) og det virker som om vi har litt samme preferanser så drister jeg meg til å si at jeg tror Kona Honzo ESD blir litt mye.

Jeg har i mange år lett etter den optimale nr. 2 terrengssykkelen i form av en hardtail i stål og har funnet at mange av de som får veldig gode kritikker i media av denne typen sykler blir litt voldsomme.

Tror at 120-130mm med en skikkelig gaffel på ei relativt lett og passelig slakk stålramme er et slags optimum og da gjerne med litt solide dekk med god gummi.

Har hatt en del forskjellig oppigjennom og stort sett bommet hver gang når jeg har gått etter de som får god kritikk pga de blir for grove og tunge.

Er i ferd med å prøve igjen og har endt opp med en passelig slakk alu hardtail med 130-140mm gaffel, rett og slett fordi at ei lett spenstig stålramme blir for dyrt til det jeg skal ha den til nå og alu rammer som stopper på 120mm ofte er litt for XC.

Er nok redd jeg bommer igjen men velger å prøve fordi det er litt morro å sette sammen en sykkel.

Money no object så tror jeg enten jeg hadde kjøpt vanlig Cotic Solaris med 120mm Sid med 35mm bein eller Pipedream Sirius med samme gaffel.

Et par skikkelige hjul med 30mm innerbredde og generelt litt robuste deler som ikke var så tunge.

Nordest har også ei ramme i samme leia, men jeg har ikke prøvd noen av de, bare synsa.

Har fulldemper som nr. 1 sykkel og det blir litt voldsomt med en ht som er en god del dyrere en fsen i reserve.

Jeg synes alle enduro HT rammene blir for voldsomme og daue å sykle på til mitt bruk.

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt innspill Gullars! Hva tenker du om Honzo DL eller den vanlige utgaven? Sistnevnte med 120mm gaffel, litt mer edruelig geometri, tung som en stein men kan nok settes på slankekur med noen enkle grep. Rimelig er den også, og det er jo en bonus, selv om aluminium er en stor kamel å svelge.

Endret av olelovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal være litt forsiktig med å være "forståsegpåer" selv om jeg har stukket fingrene i vepsebolet.

Har ikke sett så mye på Kona, selv om jeg liker eller kanskje mer likte de som merke.

Tror egentlig det er mange alternativer som kan passe om man treffer med vekt, spenstiget, vinkler og spec.

I mitt hode så er det et sweetspot på 120-130mm vandring og ikke alt for radikale vinkler i noen retning.

For min del er ønsket om noe som føles kvikt uten at det blir nervøst det viktigste.

En sykkel som bare føles morsom når det går fort nedover i rufsete terreng blir for smalt siden jeg liker sti både bortover og oppover i tillegg.

Det er sikkert både karbon og alu utgaver som også kan dekke bruksområdet, men ei lett spenstig stålramme er noe spesielt.

Hadde ei Sanderson Life 853 ramme med 120mm gaffel en gang i tiden, men den var med 26" hjul.

Hadde jeg fått den feeling i ei 29" ramme med 120-130mm gaffel så hadde jeg vert fornøyd.

For egen del har jeg akkurat fått levert ei Ragley Marley 29 ramme som er tilpasset 130-140mm gaffel, men den er ganske slakk med 65grader styrevinkel og lang med 460mm reach i large.

Blir spennende å prøve

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva PB-brukeren mener, det er en veldig annerledes måte å sykle på og ikke alt er rosenrødt. Det jeg har merket mest, er det at du blir raskt VELDIG mye bedre på å stå midt i ramma, legge vekt forover og løfte på stjerten når du ser det blir rufsete. Da flyter det utrolig godt og frasparket ved en hardtail er så deilig.

Jeg har kjørt med Exo+ casing på DHR og Rekon i 2.6 og 2.8 siden min var ny, og jeg har bare hatt ett tilfelle av et hull i Rekon+ som jeg pensjonerte. Jeg plasserer meg stort sett på topp 10 på de fleste segmenter som går raskt nedover, og det er ikke sykkelen som holder meg igjen for å si det sånn. Så det går an å kjøre hardt MEN lett på tå i de riktige områdene. 2 eikebrudd på ~3 år, begge bak. Kan nok skylde på at det er litt spinkle eiker og hjulbygget nok kunne vært strammere.)

Til Østmarka-bruk ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt, siden det stort sett er fravær av løs skarp stein. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg gjort som Gullars sier og kjøpt Solaris eller Sirus S5. 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli et par år siden jeg solgte min stihardtail, men jeg trives veldig godt på vintersti (mindre røtter og knot) uten demping bak. 

Jeg ville valgt progressiv geometri og fått tilbake litt av lekenhet og sprett med dekkvalg. 

Edit: Lettrullende dekk med god casing er målet. 

Endret av Garpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (2 timer siden):

@olelovold Coticen vi har diskutert på Finn.no er nå lagt ut her på forumet i ny konfig der "alle" delene er nye.

Hvis det er riktig størrelse @olelovold, vil jeg si det bare er løp og kjøp. SolarisMAX er meget allsidig. Med grove dekk og 140 mm gaffel er den med på alt av stisykling, med lettere dekk (og evt. hjulsett) og evt. gaffel senket til 120 mm vil jeg tro den er lynrask på lettere stier. Kjørte en grusrunde (de meget våte stiene måtte spares litt) i går med min, som har 140 mm PIKE og Nobby Nic 2,6" på tungt hjulsett, og det gikk unna det.

Til 20 lapper er dette et knallkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner hva PB-brukeren mener, det er en veldig annerledes måte å sykle på og ikke alt er rosenrødt. Det jeg har merket mest, er det at du blir raskt VELDIG mye bedre på å stå midt i ramma, legge vekt forover og løfte på stjerten når du ser det blir rufsete. Da flyter det utrolig godt og frasparket ved en hardtail er så deilig.

Jeg har kjørt med Exo+ casing på DHR og Rekon i 2.6 og 2.8 siden min var ny, og jeg har bare hatt ett tilfelle av et hull i Rekon+ som jeg pensjonerte. Jeg plasserer meg stort sett på topp 10 på de fleste segmenter som går raskt nedover, og det er ikke sykkelen som holder meg igjen for å si det sånn. Så det går an å kjøre hardt MEN lett på tå i de riktige områdene. 2 eikebrudd på ~3 år, begge bak. Kan nok skylde på at det er litt spinkle eiker og hjulbygget nok kunne vært strammere.)

Til Østmarka-bruk ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt, siden det stort sett er fravær av løs skarp stein. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg gjort som Gullars sier og kjøpt Solaris eller Sirus S5. 

Jeg skjønner også godt hva PB-brukeren tenker på. Og jeg er helt enig i dine betraktninger rundt det at man kommer mer fram på sykkelen, det gjør at man kan angripe terrenget på en helt annen måte. 
 

Samtidig et par videre betraktninger fra min side:

Slakkere setevinkel enn 76grader ser jeg ingen poeng med. Har dette på min og opplever ingen problemer med dette. 20km på flat asfalt er null problem. I terrenget er det bedre. En forutsetning er at gaffelen ikke synker sammen på flata.

Pass på at kranken ikke blir for lav. Jo lavere kranken blir desto større er behovet for mye input når sykkelen skal beveges over ting i terrenget. Lange sykler trenger ikke lavt krankhus etter min mening. Det betyr samtidig at man skal være forsiktig med å velge kortere gaffel på en gitt ramme da det i seg selv kan føre til å sykkelen blir dorskere(!!). Drop på 65mm på en 29er hardtail statisk er etter min mening alt for mye. Da blir det tungt å få opp fronten på sykkelen når det skal pumpes fart i terrenget. 
 

Gaffeloppsett er viktig. Ha gjerne rikelig med luft, rask retur samt noe lavhastighetskompresjon for å holde den oppe i vandringen. 
 

Vedrørende dekk så vil du kanskje oppleve at de dekkene som funket på gamlesykkelen vil bli kjørt i stykker på en moderne sykkel fordi tempoet vil gå opp på de stedene hvor dekkene får deng(utforkjøringer). Om du derfor behøver/velger tyngre dekk så vil dette påvirke kvikkheten i sykkelen. 

Orbea Laufey er også en modell det kan og bør tittes på. Tror den kan settes opp kvikk og fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btm skrev (1 time siden):

Hvis det er riktig størrelse @olelovold, vil jeg si det bare er løp og kjøp. SolarisMAX er meget allsidig. Med grove dekk og 140 mm gaffel er den med på alt av stisykling, med lettere dekk (og evt. hjulsett) og evt. gaffel senket til 120 mm vil jeg tro den er lynrask på lettere stier. Kjørte en grusrunde (de meget våte stiene måtte spares litt) i går med min, som har 140 mm PIKE og Nobby Nic 2,6" på tungt hjulsett, og det gikk unna det.

Til 20 lapper er dette et knallkjøp.

Han løp, han kjøpte og nå på fulle fart gjennom Østmarka 😄 
Bare å gratulere @olelovold med ny sykkel.

Før jeg angrer må jeg begynne å spekulere på hva som blir neste. noe i titan tru...?

Endret av AtleR
  • Like 6

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_9582.JPG.b0607611fa10127d80bb980963973ac2.JPG

 

Da ble det ny sykkel! Takk @AtleR 😁 Og takk til alle som har delt sine råd og betraktninger.

Etter en tretimers jomfrutur gjennom Østmarka er det bare å ta helg med god samvittighet. Dette var akkurat det jeg var ute etter! Selv med slanger og ukjent trykk i dekkene gikk det riktig så fint unna, både oppover og nedover. Det var litt uvant med en så annerledes geometri til å begynne med, men det gikk seg raskt til. Ikke overraskende en betydelig mer kapabel sykkel i terrenget enn min gamle SIR 9. Samtidig er det godt å rulle videre på Reynolds 853 stål som før, og som på landeveissykkelen. Jeg titta jo på noen 4130-sykler også (Honzo ESD og Ragley Big Wig bl.a.), men de veide fort en 700 gram mer bare i ramma, og det tror jeg at hadde merkes selv om det ikke er så mye i det store og hele. Er også glad jeg ikke gikk for noe med enda mer rølpete geometri da det fort kunne blitt for mye.

Ellers var jo dropper post helt vilt for en som aldri har prøvd det før. Føltes ut som juks! Wicked Will-dekkene var veldig gode og et godt kompromiss mellom stiegenskaper og hurtighet på grusen. 

 

IMG_9589.JPG

 

Endret av olelovold
  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (På 20.10.2023 den 17.11):

IMG_9582.JPG.b0607611fa10127d80bb980963973ac2.JPG

 

Da ble det ny sykkel! Takk @AtleR 😁 Og takk til alle som har delt sine råd og betraktninger.

Etter en tretimers jomfrutur gjennom Østmarka er det bare å ta helg med god samvittighet. Dette var akkurat det jeg var ute etter! Selv med slanger og ukjent trykk i dekkene gikk det riktig så fint unna, både oppover og nedover. Det var litt uvant med en så annerledes geometri til å begynne med, men det gikk seg raskt til. Ikke overraskende en betydelig mer kapabel sykkel i terrenget enn min gamle SIR 9. Samtidig er det godt å rulle videre på Reynolds 853 stål som før, og som på landeveissykkelen. Jeg titta jo på noen 4130-sykler også (Honzo ESD og Ragley Big Wig bl.a.), men de veide fort en 700 gram mer bare i ramma, og det tror jeg at hadde merkes selv om det ikke er så mye i det store og hele. Er også glad jeg ikke gikk for noe med enda mer rølpete geometri da det fort kunne blitt for mye.

Ellers var jo dropper post helt vilt for en som aldri har prøvd det før. Føltes ut som juks! Wicked Will-dekkene var veldig gode og et godt kompromiss mellom stiegenskaper og hurtighet på grusen. 

 

IMG_9589.JPG

 

Så bra du er fornøyd 😄 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
lavvann skrev (20 minutter siden):

Noen som har meninger om Pipedream Moxie er en god sykkel for Østmarka-terreng? Eller blir det for grovt?

Tenker du HT utgaven eller full Moxie? Uansett vil det vil funke fint. Kommer litt an på hva du verdsetter mest når du sykler.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (39 minutter siden):

Tenker du HT utgaven eller full Moxie? Uansett vil det vil funke fint. Kommer litt an på hva du verdsetter mest når du sykler.

Takk for svar. Tenker HT-utgaven. Har kanskje tenkt at Østmarka ikke er bratt nok, at geometrien blir for ekstrem og at en sykkel som det TS endte opp med, passer bedre for mitt bruk. Jeg er ikke noen racer akkurat, men har tenkt å ta opp stisykling igjen etter noen års avbrekk for å holde meg i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavvann skrev (På 28.12.2023 den 12.04):

Takk for svar. Tenker HT-utgaven. Har kanskje tenkt at Østmarka ikke er bratt nok, at geometrien blir for ekstrem og at en sykkel som det TS endte opp med, passer bedre for mitt bruk. Jeg er ikke noen racer akkurat, men har tenkt å ta opp stisykling igjen etter noen års avbrekk for å holde meg i form.

I Østmarka vil man ha det gøy på det meste. Jeg har syklet hardtail rittsykkel og jeg har syklet endurosykkel med 170 mm vandring. Tipper moxie med 140 gaffel vil gi masse glede i Østmarka. Personlig ville jeg ikke hatt hardtail, men det er en annen sak.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at TS fant noe han ble fornøyd med. Jeg er også helt sikker på at hvis man først skal ha HT i marka så må det slækkes ut og bølles opp. Det sagt så er det, selv om Solaris blir beskrevet som en kvikk XC maskin, kjempeforskjell på min MAX og en SC Highball jeg har. MAX er riktignok satt opp med AM hjul med Minion 2.35 i front og Ardent 2.4 bak samt en 140/34 Fox, men selv med XC hjula med 2.4 Recon race og 120/32 Fox flippet over fra Highball så ville forskjellen i vært kjempestor. Begge har dropper. 

Det MAX mangler av snappyness tar den igjen på komfort, og evne til å svelge ting langt utenfor sin klasse samt extrapoeng for stålramme som i tillegg ikke veier et tonn. Jeg er mest på Solaris av disse to, men ser på strava at på typiske XC segment så er Highball sykt mye raskere. 

Highball med 120 gaffel og dropper gjør forøvrig også ting langt utenfor sin klasse man egentlig ikke skulle tro. 

Det jeg vurderer nå er Orbea Oiz Trail eller Spec Epic Evo som erstatning for Highball (som skal bli grusmonster) for lynrask XC, men er redd for at Solaris bare vil blir stående ensom og forlatt hvis jeg gjør det. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innspill @ulf martin. Er ikke noe tvil om at Solaris MAX er et mye mer egna verktøy til stiene i Østmarka enn det min SIR 9 var, men det som er gøy med SIR 9 og XC-sykler generelt er jo at de kan brukes til mer enn bare sti. Med SIR 9 sykla jeg i fjor opp bl.a. Aurlandsfjellet, Filefjell og Slettefjell på en flerdagers bikepackingtur sammen med kompis som var på en Diverge og greide å holde sånn noenlunde samme tempo, det hadde jeg aldri prøvd med Solaris MAX. Horses for courses. 

Fikk forøvrig et par Piikisika i posten i dag som skal monteres på Solarisen i morra, blir gøy å teste den på vinterføre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...